Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Gol/capital Pictures/Ritzau Scanpix
Foto: Gol/capital Pictures/Ritzau Scanpix

Det var ikke alle Burberrys designs der var lige populære under Fashion Week i London. På billedet ses en sweater med en løkke om halsen, der har skabt stor opmærksomhed på de sociale medier.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Selvmord, racisme, slavelignende forhold: Flere modebrands er i modvind efter designbrølere

Burberry fremviste for nylig en hættetrøje med en løkke om halsen. Det har sat gang i en debat om selvmord på de sociale medier. Episoden er blot en i rækken af shitstorms mod anerkendte modehuse, herunder et dansk.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En hættetrøje, der minder os om selvmord. En sweater, der gør nar ad Black History Month, og beskyldninger om moderne slavearbejde i udenlandske fængsler, der kan blive til din nye luksussweater i silke.

Det er ikke sjældent, at kontroversielle arbejdsmetoder eller designs skaber opmærksomhed i modebranchen. Nogle af verdens største luksusbrands kommer ofte i shitstorm på de sociale medier, og de sidste par måneder har langtfra været en undtagelse.

Senest er det en hættetrøje med en løkke hængende fra halsen, der har skabt røre på de sociale medier. Det er luksusbrandet Burberry, der står bag designet, som blev præsenteret på en catwalk ved Londons Fashion Week i denne uge.

The Guardian skriver, at trøjen fik modellen Liz Kenny til at klage både før showet og efterfølgende på Instagram med en klar besked til Burberry og designeren Riccardo Tisci, som stod bag trøjens design:

»Selvmord er ikke mode (...) Riccardo Tisci og alle hos Burberry: Det er mig en gåde, hvordan I kunne lukke en trøje, der har en løkke hængende fra en hals, ind på catwalken«.

»Og lad os heller ikke glemme den forfærdelige historie om lynchning«, skriver hun og refererer til begrebet, der bliver brugt om offentlige henrettelser i større folkemasser og blandt andet kan henvise til de mange henrettelser af afroamerikanere i Sydstaterne i USA.

Vis dette opslag på Instagram

@burberry @riccardotisci17 Suicide is not fashion. It is not glamorous nor edgy and since this show is dedicated to the youth expressing their voice, here I go. Riccardo Tisci and everyone at Burberry it is beyond me how you could let a look resembling a noose hanging from a neck out on the runway. How could anyone overlook this and think it would be okay to do this especially in a line dedicated to young girls and youth. The impressionable youth. Not to mention the rising suicide rates world wide. Let’s not forget about the horrifying history of lynching either. There are hundreds of ways to tie a rope and they chose to tie it like a noose completely ignoring the fact that it was hanging around a neck. A massive brand like Burberry who is typically considered commercial and classy should not have overlooked such an obvious resemblance. I left my fitting extremely triggered after seeing this look (even though I did not wear it myself). Feeling as though I was right back where I was when I was going through an experience with suicide in my family. Also to add in they briefly hung one from the ceiling (trying to figure out the knot) and were laughing about it in the dressing room. I had asked to speak to someone about it but the only thing I was told to do was to write a letter. I had a brief conversation with someone but all that it entailed was “it’s fashion. Nobody cares about what’s going on in your personal life so just keep it to yourself” well I’m sorry but this is an issue bigger than myself. The issue is not about me being upset, there is a bigger picture here of what fashion turns a blind eye to or does to gain publicity. A look so ignorantly put together and a situation so poorly handled. I am ashamed to have been apart of the show. #burberry. I did not post this to disrespect the designer or the brand but to simply express an issue I feel very passionate about.

Et opslag delt af (@liz.kennedy_) den

Marco Gobetti, der er administrerende direktør for Burberry, udtalte tirsdag, at Burberry »dybt beklager den smerte, som trøjen har være anledning til«, og fortæller, at de har fjernet alle billeder af trøjen samt taget den ud af Burberrys efterårs-/vinterkollektionen.

Riccardo Tisci, som står bag designet, har også undskyldt og udtalt, at selv om designet var inspireret af et »nautisk tema«, kan han nu se, at det var ufølsomt.

En sweater med blackface-referencer

I begyndelsen af februar kom det italienske modehus Gucci i modvind, da det fremviste en sort højhalset sweater, der kunne trækkes op over den nederste del af ansigtet, hvor den efterlod et par store røde læber, der indrammede munden.

Sweateren var en del af brandets efterårs-/vinterkollektion og fik en stor skare på de sociale medier til at påpege, at trøjen var en hån mod Black History Month i USA.

Det fik det italienske mærke til at undskylde og fjerne sweateren fra sin webshop, kunne The Guardian rapportere.

En anden Twitter-bruger anklagede modehuset for at mangle diversitet og opfordrede dem til at ansætte flere sorte designere, hvis de ikke selv kunne genkende problemer som det, sweateren var udtryk for.

»Vi ser på forskellighed som en fundamental værdi i alle de beslutninger, vi tager. Vi er engagerede i at øge mangfoldigheden i hele vores organisation«, lød det efterfølgende fra Gucci, der fortalte, at sweateren havde været en lærestreg for alle bag modehuset.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Historierne om modedesign, der sætter kog i de sociale medier, er mange.

I december måtte Prada også trække flere ting tilbage, blandt andet en serie med nøgleringe, der lignede sorte aber med overdrevet røde læber. Og tilbage i november var det modehuset Dolce & Gabbana, der kom i shitstorm og måtte udskyde et modeshow i Shanghai efter beskyldninger om racisme. Som en del af optakten til showet havde de brugt en promoveringsvideo, der viste en kinesisk model spise italiensk pizza og pasta med spisepinde. Det skabte især negativ opmærksomhed i Kina og resulterede i, at flere forhandlere trak sig fra samarbejdet med modehuset.

Dansk firma beskyldt for moderne slavehandel

Beskyldninger på de sociale medier er ikke kun forbeholdt de mest berømte udenlandske modehuse. Det danske og forholdsvis nye modefirma Carcel har også fået kastet en del beskyldninger efter sig om sine arbejdsmetoder.

Veronica D’Souza og Louise van Hauen er kvinderne bag firmaet, og deres tøj er produceret af kvinder, der sidder i fængsel i Peru og Thailand.

De fortæller selv, at intentionen bag modefirmaet er, at kvinderne skal arbejde for en fair løn, der svarer til, hvad man kan få for samme job uden for fængslet, og at de arbejder for at fremme større synlighed i modebranchen ved blandt andet at offentliggøre deres forretningsmodel. Men på de sociale medier bliver deres metode sammenlignet med moderne slavehandel, og metoden bliver kaldt hyklerisk.

Kvinderne bag Carcel gæstede P1-programmet ’Shitstorm’, hvor de forsvarer de mange kommentarer om moderne slaveri.

»Det er ikke slaveri. Vi prøver at give beskæftigelse til indsatte. Vi går ind et sted, hvor der ikke er en aktør til at hjælpe de her kvinder. Her er et betalt arbejde, har I lyst til at tage det her job?«, lyder det i programmet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Det er blandt andet videoer af kvinderne fra Carcels egen Instagram-profil, der har skabt kommentarer om udnyttelse og moderne slavehandel.

I juli talte Politikens Niels Pedersen med Veronica D’Souza og Louise van Hauen om deres »mål om at lave dansk design, skabe bedre forhold for kvinder i fængsler i Peru og Thailand og samtidig udnytte lokale ressourcer på en skånsom facon«.

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Fik du hørt: Indefra USA's voksende White Power-bevægelse
    Fik du hørt: Indefra USA's voksende White Power-bevægelse

    Henter…

    ’Du lytter til Politiken’ holder efterårsferie i denne uge og er tilbage med nye, aktuelle historier mandag den 21. oktober. Men i mellemtiden kan du høre - eller genhøre - fem afsnit af ’Du lytter til Politiken’, som vi har udvalgt til dig fra den forgangne periode. I dag kan du høre om hvid racisme og White Power-bevægelsen i USA.

  • Finn Frandsen

    Du lytter til Politiken

    Fik du hørt: Er vi på vej mod det sidste muh?
    Fik du hørt: Er vi på vej mod det sidste muh?

    Henter…

    ’Du lytter til Politiken’ holder efterårsferie i denne uge og er tilbage med nye, aktuelle historier mandag den 21. oktober. Men i mellemtiden kan du høre - eller genhøre - fem afsnit af ’Du lytter til Politiken’, som vi har udvalgt til dig fra den forgangne periode. I dag kan du høre om koens fremtid.

  • Lars Krabbe

    Du lytter til Politiken

    Fik du hørt: Den ukendte Kim Larsen
    Fik du hørt: Den ukendte Kim Larsen

    Henter…

    ’Du lytter til Politiken’ holder efterårsferie i denne uge og er tilbage med nye, aktuelle historier mandag den 21. oktober. Men i mellemtiden kan du høre - eller genhøre - fem afsnit af ’Du lytter til Politiken’, som vi har udvalgt til dig fra den forgangne periode. I dag kan du høre om den ukendte Kim Larsen.

Forsiden