0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Enhedslisten er vinderen blandt lutter taber-partier på Google

11 af 13 partier opfatter sig selv som det mest klimaambitiøse. Men når vælgerne søger på klimaspørgsmål på Google, er det sjældent, at partiernes hjemmesider dukker op. Kun Enhedslisten er lidt med i kapløbet, viser en ny undersøgelse.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Rasmus Kamper Vendrup
Illustration: Rasmus Kamper Vendrup

Her er nogle af de søgeord, der er anvendt i undersøgelsen af partiernes søgbarhed inden for emnerne klima, udlændinge og velfærd.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

»Hvem får integrationsydelse?«, »konsekvenser af klimaforandringer« og »seniorførtidspension for nedslidte«.

Når danskerne vil have svar på noget, går de ofte til Google. Valgkampen er ingen undtagelse, og danskerne laver flere millioner googlesøgninger på valgrelaterede emner under en valgkamp.

Men hvad finder vælgerne egentlig, når de søger?

Ikke politikerne i hvert fald. For selv om de er aktive på digitale medier, og det vrimler med facebookopdateringer, twittertweets og tilmed memes i valgkampen, så halter det for partierne, når deres hjemmesider skal nå vælgernes søgninger på søgemaskiner som Google og Bing.

Det viser en digital analyse, som Waimea Digital og Harbinger Public Relations står bag. De har undersøgt vælgernes søgninger på tre emner, der forventes at have betydning for valgkampen: klima, velfærd og udlændinge. Og konklusionen er klar. Partierne når ikke ret langt ud, når vælgerne forhører sig hos Google.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter