Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Thomas Borberg
Foto: Thomas Borberg

Demonstration i Kulturministeriet efter et møde i Radio/Tv-nævnet oven på diskussionen om Radio 24syv og Radio Loud. Her er det Pernille Vermund, formand for Nye Borgerlige, som taler til folk i Kulturministeriets gård. (arkivfoto)

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det er ikke slut endnu: Fond vil bruge 3 millioner på at redde Radio24syv

Borgerretsfonden mener, at der er rejst så mange spørgsmål ved tildelingen af den nye dab-kanal til radioen Loud, at den vil betale for, at Radio24syv går til domstolene.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Balladen om Radio24syv kan meget vel ende i en retssal.

For Borgerretsfonden opfordrer nu Radio24syv til føre sag for at få afklaret, om det gik rigtigt til, da radioen i mod al forventning ikke fik tilladelsen til den nyoprettede dab-kanal. Samtidig tilbyder fonden at betale alle udgifter til sagen.

Efter et udbud gik tilladelsen i stedet til Loud, som en række lokalradioer og kulturinstitutioner står bag. Med sendetilladelsen følger en kvart milliard kroner i støtte over de næste fire år.

Borgerretsfonden skriver i et brev til Radio24syv, at sagen ikke må føre til en mindre fri og uvildig presse, og derfor er det nødvendigt, »at skabe den for alle og for den fremtidige frie presse nødvendige klarhed over forholdene i forløbet om det såkaldte dab-udbud«.

En enig bestyrelse i fonden besluttede på et møde fredag i sidste uge at stille op til 3 millioner kroner til rådighed for radioen i forbindelse med en kommende retssag. Og hvis der er brug for mere, er fonden også parat til det, skriver den i brevet til radioen:

»Formålet er at få fuldt ud afklaret og effektivt forfulgt – uden at det påvirker armslængdeprincippet – om der er begået ulovligheder eller på anden måde begået fejl i forløbet«.

Borgerretsfonden er stiftet for private midler for at hjælpe borgere, der udsættes for magtmisbrug fra det offentlige eller fra private organisationer.

Mange spørgsmål

Politikere, eksperter og Radio24syv har siden offentliggørelsen af, at Loud vandt udbuddet, kritiseret Radio- og tv-nævnets vurdering af Radio24syv og Loud. Blandt andet har de undret sig over, at økonomien, der skulle fylde mindst i vurderingen, fik afgørende indflydelse.

De har også kritiseret den måde, pointtildelingen til de forskellige bud blev udregnet på, ligesom de har undret sig over, at det var tilstrækkeligt med 82 procent dab-dækning af landet for at blive opfattet som landsdækkende.

Loud valgte den billige 82-procents løsning, mens Radio24syv valgte den bedste og dyreste dab-løsning, der når 97 procent af befolkningen.

Jakob Kvist, der var ansvarlig for Radio24syvs ansøgning og skulle have stået i spidsen for radioen, hvis den vandt, siger, at kredsen omkring radioen nu vil bruge ugen på at undersøge og vurdere, om de skal indlede en retssag.

»Vi er meget taknemmelige for tilbuddet fra Borgerretsfonden. Det er generøst. Men vi er nødt til at drøfte sagen igennem, inden vi træffer en beslutning«, siger han.

Et møde mellem Folketingets medieordførere og Radio- og tv-nævnet i sidste uge fik ikke politikernes kritik til at forstumme, tværtimod ville de både have Rigsrevisionen og Folketingets Ombudsmand til at se på sagen.

Men ombudsmanden har ikke umiddelbart tænkt sig at gå ind i sagen. I en pressemeddelelse skriver han, at vurderingen af sagen »afhænger af en vurdering af en række forhold, som Folketingets Ombudsmand ikke har særlig fagkyndig viden om«. Derfor mener han ikke, at der er grundlag for, at han undersøger sagen.

Alligevel er det ikke udelukket, at Radio24syv klager til ombudsmanden over sagen.

»Jeg opfatter ikke den dør som værende helt lukket, men som en udmelding om, at ombudsmanden ikke vil tage sagen op af egen drift«, siger Jacob Kvist.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden