0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Lucia Odoom: Glem K-pop og 'Parasite', og dyk ned i den kantede sydkoreanske samtidskunst

Under den glitrede sydkoreanske K-pop og mainstreamkultur er der gang i en modstandsbevægelse, som både kan mærkes i film og samtidskunst, i litteratur og i en ny elektronisk musikbølge, der forbinder lyden af Seoul med verden. Lucia Odoom guider igennem Sydkoreas progressive popkultur.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Mens Bong Joon-hos guldpalme- og Golden Globe-vinder går sin sejrsgang rundt i verden, kan man passende udforske noget af alt det andet sydkoreanske samtidskunst, foreslår Lucia Odoom i denne guide.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Bong Joon-hos anmelderroste og Golden Globe-vindende film, ’Parasite’, er for tiden på alles læber. Filmen er et af mange eksempler på, at vi i Vesten bør interessere os mere for den samtidskunst og populærkultur, der kommer fra Sydkorea. For det er bestemt ikke kun i filmene, at man kan opleve, hvordan samfundskritik smelter sammen med kunst hos sydkoreanerne.​​​

Politikens ugentlige podcast og kulturmagasin Poptillægget, som undertegnede er vært på, har derfor i denne uge tema om, hvad der rører sig i Sydkorea. I panelet sad blandt andre Politikens filmkritiker Kim Skotte, som i årevis har været optaget af de heftige koreanske film og deres uudgrundelige måde at blande genrer på. Han understreger i programmet, at Bong Joon-ho er meget bevidst om, hvad han gør, når han i ’Parasite’ sætter umage greb sammen, så der opstår revner og sprækker, hvor samfundskritikken kan trænge ind.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter