0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

»Så bliver jeg fucking hård«: Det er underklassens billige trusser, der gør det frækt

Det er både gyser, sort komedie og benhård realisme, når klasseskel viser sig gennem et ægtepars sexfantasier i Bong Joon-hos ’Parasite’.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Camera Film
Foto: Camera Film

Det bliver først rigtig sexet mellem hr. og fru Park, da de begynder at lege underklasse.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er et særligt og meget uventet erotisk øjeblik i Bong Joon-hos ’Parasite’, hvor filmen på få minutter får fortalt alt om, hvad der er på spil i historien om en udspekuleret underklassefamilie fra Seoul, der én efter én begynder at arbejde for en rig familie.

Mens den rige familien Park havde været ude af huset, havde den fattige familien Kim leget rige og ladet, som om de var hjemme. Så da Park-familien kommer hjem før tid, får de meget travlt med at gemme sig og finde deres rette plads.

Og så udspiller scenen sig, hvor Park-ægteparret lægger sig til rette i sofaen iført perfekt matchende silkepyjamasser, mens de har underklassen liggende under deres eget sofabord. Mere symbolsk bliver det ikke (det skulle lige være, at der også gemmer sig en mand på flugt fra lånehajer i kælderen). Men scenen, der både har stemning af gyser, sort komedie og benhård realisme, er kompleks i sin skildring af begær.

De kigger ud mod den smukke have, hvor sønnen har slået lejr i et indianertelt, mens kameraet tilter ned til familien Kim, der kun lige akkurat kan ligge under bordet. At de findes, er en pagt, filmen laver med seeren – ægteparret på sofaen bemærker kun den underlige lugt. »En gammel mands lugt?«, prøver konen. Nej, det er noget andet, mere som en gammel radise, siger han.

Og uden at de selv rigtig er klar over det, er de allerede i gang med en omgang dirty talk. Han fortsætter: Det er mr. Kims lugt. Han havde tidligere bemærket den i bilen, og den overskrider en klar grænse, siger han, inden han finder de helt rigtige ord:

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter