0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nytårstilbud: Følg med i Politiken hele året for kun 2021,- Køb nu

Kunstnere sender hilsner til trængte newyorkere med cononakunst på byens billboards

I mangel på annoncører og med et voksende behov for at holde humøret og modet oppe sender kunstnere og designere i New York budskaber om taknemmelighed og håb til deres medborgere på storbyens mange billboards.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Ian Douglas
Foto: Ian Douglas

'Kærlighed i coronaens tid' lyder teksten på illustrator, forfatter og kunstneren Maira Kalmans hilsen til New York med en i disse uger hyppigt anvendt omskrivning af titlen på romanen 'Kærlighed i koleraens tid' af Gabriel García Márquez.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I mere normale tider er det svært – eller i hvert fald kostbart – at få plads på et af New Yorks flimrende billboards. Men i disse tider, hvor kun få annoncerer, er en kreds af kunstnere, designere og et lokalt museum gået sammen om at bruge storbyens talrige reklamepladser til budskaber af en noget anderledes slags.

Fra de store skærme på facaderne af bygningerne rundt om Times Square og til New Yorks fjerneste afkroge vil værker og hilsner fra mere end 20 kunstnere og designere lyse op i de kommende dage og uger.

Færre end normalt vil selvsagt kunne se dem – bortset fra måske fra deres vinduer og på deres korte ærinder i gadehøjde. Men på en måde vil byen alligevel være en lille smule mere om ikke befolket, så dog besjælet. Over deres hoveder vil newyorkerne i stedet for reklamer se kunstværker med taksigelser til de faggrupper, som holder biksen kørende og tager sig af de syge. Samt opfordringer til fortsat at passe på sig selv og hinanden.

Hvert af de i alt 1.774 billboards er stillet gratis til rådighed for denne happening, som er blevet til i samarbejde mellem kunstprojektet Times Square Arts og New York-museet Poster House samt kunstnere og designere som Milton Glaser, Maira Kalman og Debbie Millman.

Håbet er, siger direktøren for Times Square Arts, Jean Cooney, »at sende et højlydt budskab gennem hele byen og kloden rundt – en tak til de essentielle faggrupper, som med fare for deres eget liv kæmper for at sørge for newyorkerne«.

Men også, tilføjer hun, »at signalere, at vi som by og som land viser os modstandsdygtige og forhåbningsfulde, mens vi kommer os oven på denne enestående krise«.

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter