0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Han forandrede rocken med et hyl

Som performer var Little Richard en karismatisk, androgyn rebel, der inspirerede generationer af rockmusikere.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Chris Stanford/Ritzau Scanpix
Foto: Chris Stanford/Ritzau Scanpix
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Andre havde indspillet rock’n’roll, før Little Richard gjorde det. Både Chuck Berry, Elvis Presley og Fats Domino havde allerede hittet med en ung generations nye lyd. Men ingen af dem havde givet radiolytterne en oplevelse, som den Little Richard overraskede med i oktober 1955, da singlen ’Tutti Frutti’ udkom. Nummeret åbnede med et hyl, der for altid skulle give rock’n’roll sit beat og et uregerligt kulørt fundament:​

»A-wop-bop-a-loo-mop a-womp-bam-boom! Tutti frutti!«.

Magen til sexet, rebelsk og underholdende vrøvl havde verden aldrig hørt før, og det kom fra noget så usandsynligt som en bette splejs af en sort, biseksuel og hyperenergisk pianist, der både haltede og hylede op, mens han hamrede løs på sine tangenter.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter