0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Hvad sker der lige? Der er træstammer, digitale floder og plastikfisk overalt på de danske museer

Dyr og planter har infiltreret de danske museer. Kunstnerne har opdaget, at ikke alt er kultur, og nu er spørgsmålet, hvordan vi kan leve af naturen uden at kvæle den.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Fotograf Brøndum & Co
Foto: Fotograf Brøndum & Co

I dag er naturen så stort et emne i kunsten, at det nærmest lyder tonedøvt, hvis et museum annoncerer et udstillingsprogram uden et indslag med dyr eller planter. Dette værk af japanske Tetsumi Kudos er en del af en aktuel udstilling på Louisiana og trækker tråde til japansk bonzai-tradition.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

De slæber træstammer indenfor, laver virtuelle floder og udstiller fisk i plastik. Naturen er tilbage i kunsten, det kan de danske museumsfolk blive enige om.

For 10 år siden kunne man finde på at kalde de naturinteresserede for øko-kunstnere. I dag er naturen så stort et emne i kunsten, at det nærmest lyder tonedøvt, hvis et museum annoncerer et udstillingsprogram uden et indslag med dyr eller planter.

»Det er jo ikke så mærkeligt, at det kan ses i kunsten, når kloden ramler ned omkring os«, siger Anders Kold om sagen. Han er kurator på Louisiana i Humlebæk, hvor de lige nu viser en udstilling af japanske Tetsumi Kudos om, hvordan vi kultiverer naturen.

»Sommeren varer længere, og det regner mere, få mennesker kan sige sig fri for at være berørt af det. Og hvorfor skulle kunstnerne, som så at sige skaber billeder af verden, ikke være påvirkede af det?«, siger Anders Kold.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere