0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nytårstilbud: Følg med i Politiken hele året for kun 2021,- Køb nu

Disney+ stormer fremad og udfordrer danske streamingtjenester

Disney+ har kort efter den danske lancering 15. september overhalet flere etablerede streamingtjenester. Danmarks Radio er opmærksom på den amerikanske konkurrent.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
mfarrar
Foto: mfarrar

Disney+ skaber konkurrence til danske streamingtjenester. DRTV lancerer nyt børnebrand til børn i aldersgruppen 1-3 år og har fokus på at være det danske alternativ til de store streamingtjenester.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Streamingtjenesten Disney+ har trods sin korte tid på markedet overhalet flere konkurrenter.

Ifølge Mediawatch når Disneys nye streamingtjeneste ud til hver sjette borger i Danmark. Det fremgår af en undersøgelse foretaget af Kantar Gallup.

Dermed har Disney+ flere brugere end etablerede streamingtjenester som Dplay og HBO Nordic, og de haler ind på TV 2 Play og Viaplay.

Danmarks Radios streamingtjeneste DRTV ligger stadig markant over Disney+, men man er opmærksom på konkurrencen på børneområdet fra den udenlandske mastodont.

»Når der kommer stærk udenlandsk konkurrence, gør det os mere klare på, hvad der er DR’s rødder og særkende. Det gør det klart for os, hvilken vej vi skal gå for at adskille os fra de øvrige tilbud. Så vi spiller op imod det marked, vi er i, og det gør os, som jeg ser det, mere tydelige i, hvad det er, vi tilbyder«, siger DR’s mediedirektør, Henriette Marienlund til Mediawatch.

Det er især Ramasjang og Ultra, som får konkurrence af Disney+, og DR har planer om at lancere et nyt børnebrand, Minisjang, til de alleryngste i alderen 1-3 år.

DRTV hører ind under licensordningen, mens streamingtjenesten Netflix kræver et abonnement på en fast månedlig pris, der spænder fra 79 kroner til 129 kroner, alt efter hvilket abonnement man tegner.

På trods af at DRTV hører ind under licensordningen og er billigere end Netflix, har den amerikanske streamingtjeneste flere ugentlige brugere med 45 procent modsat DRTV’s 42 procent.

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts