0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Midtvejsmesterværk

39 digte i delikat balance fra en alt andet end udbrændt digter.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

At »midten af vor bane gennem livet« kan give anledning til midtvejskriser, men også til store poetiske bedrifter, findes der overbevisende fortilfælde for.

Yderligere belæg foreligger nu i form af den ny digtsamling, som Niels Lyngsø har udsendt på sin 39-års fødselsdag, ’39 digte til det brændende bibliotek’.

Ved at gøre et nummer ud af den urunde fødselsdag som omstændighed for udgivelsen knytter Lyngsø værket til livet og markerer en blød biografisk vending i forhold til det hidtidige forfatterskab. Der er minder i denne samling, drømme, mareridt og traumer, intimitet og hengivenhed, forvirring, fortabelse og fortvivlelse, sorg, overvældelse og selvovervindelse – personlighed og psykologi kort sagt – omsat til en række overraskende rørende digte.

Det er hverken en maske eller en maskine, der udtrykker sig her, men et modent menneske, hvis ophobede »flyttelæs« af et levet liv tynger og giver betydning: »Jeg ville så gerne ku stå med mit liv som/ en ramponeret kontrabas/ man basker til med sikker hånd;/ men det går slet ikke, jeg står slet ikke,/ og det pifter af sted om ørerne på mig:/ Barndommens monstre har nye navne«, rapporterer digteren i ’Selvportræt, 2007’.

Heller ikke i sit udseende ligner ’39 digte til det brændende bibliotek’ Lyngsøs to foregående, formelt meget eksperimenterende samlinger. Digtene – der er sat op af digteren selv – ser ud, som digte nu engang plejer at se ud, med titler, sidetal, linjebrud og løs bagkant for det meste. »Digte uden dikkedarer« omtales de som i forlagets pressemeddelelse.
Eksistentiel ramme

Det smukke omslag – også tilrettelagt af digteren selv – gengiver et efterårsagtigt ahornblad som nærmest glødende organisk materiale. Omslagsbilledet knytter både an til et enkelt digt, ’Ahornbladets ligning’, men også til samlingens gennemgående metafor og elementariske kraft: ilden, der giver lys, liv og varme, men også brand, forvandling og nedbrydelse.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce