0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tøven over for det overnaturlige

Todorovs indføring i fantastisk litteratur er fortsat en litteraturvidenskabelig klassiker.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

I sin seneste bog, ’Litteraturen i fare’ (’La littérature en péril’) fra i år, fortæller den vidt berømmede bulgarskfødte litteratur- og kulturforsker Tzvetan Todorov om sin tidligste studietid i moderlandet, der dengang var indlemmet i Østblokken.

Det var for at smyge sig uden om den politiske dogmatik på Universitetet i Sofia, at han dengang begyndte at interessere sig for litteraturens formelle og sproglige sider, som befandt sig under den ideologiske radar. Samme udvej havde de russiske formalister benyttet sig af tidligere i århundredet.

Den vakte interesse for litteraturens finmekanik videreudviklede Todorov senere, da han i 1963 kom til Paris, hvor han, inden årtiet var omme, havde etableret sig som et hovednavn inden for den franske strukturalisme, en skelsættende bevægelse ikke mindst for litteraturvidenskaben.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce