0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Den gode, den onde og den ...

Kvalificeret indblik i pengenes verden og de mange bankredninger, som Danske Banks topchef, Peter Straarup, har været involveret i gennem mere end et årti. Til gengæld er det begrænset, hvor tæt vi kommer på finansmanden selv.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Om vinteren hopper Peter Straarup i Øresunds iskolde vand.

Danske Banks topchef tager ikke dukkerten for motionens skyld – men for at chokstarte kroppen før endnu en travl dag på kontoret!

Finansjournalisten Ole Mikkelsen er en djævelsk effektiv fortæller. Han kan det der med at drysse små knivskarpe billeder og anekdoter ud over siderne, så man fuldt og fast tror på, at man får alt det at vide, som er værd at vide om en af dansk erhvervslivs absolutte topfolk.

Portrætbogen om Peter Straarup, som siden 1998 har ledet storbanken, er også historien om den spinkle mand fra Fredericia, der mod alle odds måske er ved at blive om ikke direkte populær i Danmark, så dog både accepteret og respekteret.

Den udvikling har overrasket mange. For som Ole Mikkelsen skriver det i forordet til bogen, der simpelt hen hedder ’Straarup’, blev Peter Straarup i midten af 1990’erne portrætteret i aviserne med disse ord: »Han er som ’Kolde Tage’, men uden hans menneskelige varme«.

Kolde Tage
Det var ikke nogen ros fra de sarkastiske erhvervsjournalister, men på kanten til det perfide og måske endda forsøget på at lave et karaktermord.

For ’Kolde Tage’ var øgenavnet for Tage Andersen, manden, der stod i spidsen for Danske Bank fra 1980 til 1990, og ’Kolde Tage’ var berygtet for at tage alt og alle i skole.

Blandt andet skulle Tage Andersen under et interview med en ung erhvervsjournalist med slet skjult sarkasme have udtalt: »Unge mand, er der da ingen huller i deres uvidenhed«.

Så når erhvervsjournalisterne på de store dagblade hyggede sig med at skrive, at Peter Straarup var ’Kolde Tage’ plus 10 procent, var det, fordi de ikke havde store forventninger om, at han ville vinde mange popularitetskonkurrencer.

Grønt lys
Ole Mikkelsen, der i dag arbejder på Berlingske Tidende, får mellem linjerne antydet, at 1990’ernes Peter Straarup måske ville være blevet vejet og fundet for let, hvis det var i 2008, man skulle ud og finde ny topchef til Danske Bank.

For i dag forventes det, at topledere ikke kun er dygtige og kompetente inden for deres ’business’. De skal også være ekstremt effektive kommunikatorer, som sælger billetter blandt både finansanalytikere, aktionærer og menigmand.

Men Peter Straarup tog fusen på næsten alle. Formentlig også bogens forfatter, der har været med på sidelinjen som finansjournalist siden 1995.

I 1997, året før Peter Straarup skulle overtage posten som ordførende direktør, som det hedder i den bank, lå Danske Bank helt nede som nummer 44 i den årlige imageundersøgelse i Børsens Nyhedsmagasin. Ti år senere ligger banken nummer 8 i den tilsvarende undersøgelse, som nu laves af magasinet, der har skiftet navn til Berlingskes Nyhedsmagasin. Danske Banks image er altså i topti, og den ligger bedre i den undersøgelse end andre danske banker!

Ifølge Mikkelsen er vi faktisk nået derhen, at Straarup er med til at hive bankens image op. Straarup har lært det på den hårde måde og ved nu hvad god kommunikation betyder. I dag vises ingen Danske Bank-reklamer på tv eller i biografen, uden at top