0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Eremitten og hans bedste ven

Forfatteren til ’Sneen falder på cedertræerne’ vender stærkt tilbage med en bjergtagende stille realisme.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Redelig. David Guterson. Hans roman er en indtrængende beskrivelse af et venskab med konsekvenser på mange planer for såvel aktørerne som læserne.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

I et rasende tempo nedklaprer nutidens amerikanske forfattere i løbet af et år eller to bestsellere på 600 sider.

Krimier, historiske romaner, familiesagaer, friske tendenser – uanset genre står underholdningsgarantien højt på prioriteringslisten. I dét selskab er amerikanske David Guterson et atypisk bekendtskab. Hans fjerde roman ’The Other’ er på beskedne 266 sider og er hverken pisket frem af spændingsmotor eller et forfriskende stilistisk styrtebad. Det er faktisk bare en bemærkelsesværdigt omhyggelig og redelig roman, hvor hvert ord er vejet på en guldvægt for ikke at gøre opmærksom på sig selv. Hvorfor ’The Other’ læses som så diskret og insisterende, at det udmunder i en fiktion, der på næsten magisk måde opleves som uafviseligt ægte. Kan det virkelig passe, at romanens to hovedpersoner, Neil Countryman og John William, ikke findes i virkeligheden, men kun i forfatterens fantasi? Det er svært at tro, når man lægger bogen fra sig!
Carver, Ford og Guterson

Det er realistisk amerikansk litteratur, hvor arven fra Hemingway peger frem imod Raymond Carver, Richard Ford og selvfølgelig også David Guterson selv. For noget ubeskrevet blad er han ikke just, denne forfatter fra Seattle, der i 1994 slog stort igennem med ’Snow Falling On Cedars’ (’Sneen på cedertræerne’).

’The Other’ er umiddelbart en arketypisk fortælling om et umage venskab. I hjembyen Seattle møder Neil med de solide irske arbejderklasserødder den ustyrlige John William fra en af byens mest velhavende familier. John William har et usædvanligt godt hoved. Men det er et af den slags hoveder, hvor idealismens blå flammer synes at stå som en strålekrans om hans overophedede hjerneaktivitet.

John William er stadigvæk i tyverne, da han i væmmelse over menneskets udnyttelse af naturen vender den såkaldte civilisation ryggen og begynder at leve et liv som eremit i en hule i den dybe skov. Neil bliver ved med at være hans ven og eneste bånd til kulturen med dens dåsemad, bøger, piger og forarbejdede røgtobak. John William elsker naturen og vil trænge ind i tilværelsens dybeste åndelige hemmeligheder. Men naturen elsker ikke tilbage.

Den er der bare.

At være menneske
Parallellen til Sean Penns film ’Into The Wild’, der byggede på den virkelige historie om den unge hedspore Chris McCandless, som slog sig ned og omkom som eneboer i Alaskas ødemark, er slående. Guterson er muligvis – sandsynligvis? – inspireret. Men ’The Other’ er en helt anderledes historie. En dualistisk roman om det at være menneske. Absolut nutidig i sine grønne problemstillinger, men samtidig helt klassisk i sin fremstilling af fundamentale valg. Kultur og natur. Idealisme og pragmatisme. Kompromis og kompromisløshed. Sværmeri og jordbundethed. Kød og ånd.

John William er som så mange andre tænksomme drømmere før ham optaget af alt fra lamaisme til gnosticisme. Især gnosticismen er relevant for John William og romanen om ham. For det er dybest set en eksistentiel roman, der udogmatisk sætter af fra skæringspunktet, hvor mennesket konfronterer den religiøse mulighed. Er den skabte verden et blændværk, man som gnostiker må transcendere for at nå frem til en højere åndelig sandhed? Eller er det netop troens kerne, at man når ind til sin bestemmelse ved at leve sit liv på jorden så godt, man nu formår?

Det er et oldgammelt dilemma som Guterson gør helt nærværende. Helt naturligt må den jordnære Neil føle sig almindelig og gennemsnitlig i det skarpe lys fra vennens kompromisløse idealisme. Men hvor går grænsen mellem en idealisme, der nægter at anerkende realiteterne, og så en snigende psykose? Er det paranoidt vanvid at blive fortvivlet ud over alle grænser, hvis nu man hver dag og hvert øjeblik lever med bevidstheden om overgrebene på Jordens svindende ressourcer og massakrerede biodiversitet?

Spørgsmålene er relevante, men ’The Other’ er hverken en forelæsning eller en symbolsk roman. Den er en indtrængende beskrivelse af et venskab med konsekvenser på mange planer for såvel aktørerne som læseren. Jeg må indrømme, at jeg ikke har læst de to andre romaner, Guterson har skrevet i de mellemliggende år siden ’Snow Falling On Cedars’. Men det tror jeg ærlig talt, jeg må få gjort noget ved. For med sit stille mesterskab er ’The Other’ virkelig en bog, der gør dybt indtryk.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce