0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

De kommercielle bogspredere

De danske bogklubber fylder rundt. Det er 60 år siden, landets første bogklub Bogsamlerens sælgere gik fra dør til dør for at hverve medlemmer. I dag fylder Gyldendals Bogklub 40 år og kan notere en stigning i medlemsskaren. Men bogklubberne, som vi kender dem i dag, vil snart have udspillet deres rolle, mener nogle.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Der var engang, hvor man fortalte omverdenen, at man var med på den ved hjælp af et Arte-abonnement, et medlemskab af Gyldendals Bogklub og en flaske rødvin fra Irma, hvor der stod på etiketten, hvordan navnet skulle udtales.

Sådan prøvede middelklassen i 1970’erne at hale sig et ekstra trin op ad stigen i andre menneskers agtelse.

Det er muligt, at et medlemskab af en bogklub ikke længere giver samme street credibility. Men efter et dyk op gennem 1980’erne og 1990’erne kan Gyldendals Bogklub på sin 40-års fødselsdag igen notere en medlemsskare på 210.000, hvilket er på højde med det antal medlemmer, klubben havde i sin storhedstid i anden halvdel af 1970’erne.

Få Politiken leveret alle julehelligdagene

Få Politiken leveret hver søndag i en måned + alle julehelligdagene. Du får 8 aviser for 99 kr.

Kom i gang med det samme

Annonce