0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Mursten til litteraturen

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Der er noget i gære i den ellers sprængte danske forfatterstand, og måske er det nødvendigt, hvis den smalle litteratur skal være synlig i det offentlige rum. Det er ellers ikke enigheden i det litterære miljø, som springer i øjnene for tiden.

Vi har tværtimod en situation, hvor forhandlingerne mellem forfatterne og forlæggerne om digitale rettigheder er brudt sammen, og hvor skønlitterære forfattere kæmper mod børne- og faglitterære om økonomiske rettigheder generelt.

Sidstnævnte konflikt førte til opsplitningen af Dansk Forfatterforening i to foreninger i 1991 og har siden ført til en ændring af Biblioteksafgiften til de skønlitteræres fordel.

Men for forfattere fra begge forfatterforeninger og litteraturformidlere som Dansk Litteratur Center (tidligere Dansk Litteratur-informationscenter) kredser drømmen dette forår om et litteraturhus i København. Et sted, der ligesom Filmhuset og Dansens Hus kunne komme til at huse administration og udstillingsvindue for litteraturen - ja, hele dejen uden om fyldet.

Og efter tysk model måske mere end det: arbejdsrum til besøgende forfattere, diskussioner, møder - plads til at dejen selv kan hæve.

I Tyskland har enhver stor og middelstor by med respekt for sig selv et litteraturhus. De er administreret og indrettet forskelligt, men fælles for dem er litteraturen, først og fremmest skønlitteraturen.


Herhjemme skal vi over hovedstadens usynlige kommunegrænse for at se drømmene så småt tage form. Til Møstingshus på Frederiksberg, som for en to-måneders periode har besøg af de to tyske forfattere, Hartmut Pospiech og Salah Naoura fra Hamburg.

Hartmut Pospiech er hjemme i Hamburg tilknyttet forfatterværkstedet Writers Room, som er en selvstændig gren af Litteraturhaus Hamburg. Værkstedet tilbyder arbejdsrum til otte forfattere ad gangen og har et budget på omkring en halv million kr. årligt.

»Jeg er ikke sikker på at Møstingshus, som det ser ud nu, hvor vi kun har 1. sal, ville være stort nok til at være litteraturhus. Jeg tror det er vigtigt at litteraturhuset som institution er et centralt sted, hvor folk i almindelighed ved, at der præsenteres litteratur«, siger Hartmut Pospiech.

I Hamburg bruges Writers Room mest af yngre forfattere, mens forfatterpræsentationerne i selve Litteraturhuset har et lidt konservativt image.

»Selv om tonen kan blive lidt negativ, når yngre forfattere taler om Litteraturhuset, så er det alligevel der, vi alle sammen gerne vil præsentere vores arbejde. For det er en slags blåstempling at blive inviteret«.


Litteraturhuset i Hamburg opstod i midten af 1980erne med en privat donation af brugsretten til et hus. I dag betaler byen for de daglige omkostninger til at invitere forfattere, afholde konferencer og møder.

Writers Room opstod senere for at dække et behov for arbejdsrum, især hos yngre forfattere. Ud over at tilbyde computer og internetadgang, laver Writers Room en månedlig folder med en oversigt over alle litterære arrangementer i byen.

Tilbage til Frederiksberg, hvor Hartmut Pospiechs og Salah Naouras ophold i Møstingshus munder ud i et midlertidigt litteraturhus 4.-6. maj med to en halv dages program bestående af forfatterfilm, oplæsninger og workshops.

Alt sammen for at gøre litteraturen synlig i en verden, hvor kunst let bliver usynlig i forhold til underholdning. Programmet indeholder oplæsning af digtere som Inger Christensen og Søren Ulrik Thomsen og prosa af bl.a. Jens Martin Eriksen og Helle Helle.

7. maj diskuteres erfaringer og muligheder ved en konference med titlen Litteraturhus København?, hvor folk fra litteraturhusene i Hamburg, Stuttgart, Köln og München møder bl.a. digteren Pia Tafdrup, formand for Litteraturrådet Anne-Marie Mai og formændende for de to forfatterforeninger, Knud Vilby og Georg Metz.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce