Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
KLAUS HOLSTING
Foto: KLAUS HOLSTING

FJERNLÅN. Biblioteksbrugerne er glade for at kunne få bøger fra andre biblioteker, hvis det er nødvendigt. Men mange henter ikke de bestilte bøger - og det ærgrer bibliotekerne. Arkivfoto fra Frederiksberg Bibliotek.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Fælles boglån et hit på bibliotekerne

Bibliotekernes fjernudlån af bøger er en stor succes - trods kritik af låner-slendrian.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Danskerne har ikke adgang til en begrænset bogsamling på det lokale bibliotek.

I dag kan de få bøger fra hele landet, når de træder ind ad døren til bibliotekets bogmekka. De såkaldte fjernlån - hvor biblioteket skaffer en ønsket bog fra et andet bibliotek, hvis det ønskes - er blevet et hit hos brugerne.

Det er blevet nemmere takket være hjemmesiden bibliotek.dk, der gør det muligt for forbrugerne at bestille bøger via internettet.

Let adgang til alle bibliotekssamlinger»Vi bevæger os væk fra den enkelte samling. Nu er det nemt og opportunt at udnytte alle de materialer, der er til rådighed«, mener Erik Thorlund Jepsen, der er funktionsleder i biblioteksudvikling i Styrelsen for Bibliotek og Medier.

»Der har altid været et fjernlånssamarbejde. Men synliggørelsen har ført til en øget benyttelse. Vi møder flere brugere«, oplyser han og tilføjer, at omkring halvdelen af de besøgende på siden kommer ind via Google-søgninger.

Lidt over tre millioner bøger og værker blev i 2008 bragt til andre biblioteker efter at være bestilt af lokale brugere. Tallet har været stigende i årevis.

Slendrian hos lånere generer
Ifølge fagbladet Bibliotekspressen har ordningen vakt glæde. 93 procent af brugerne betegner systemet som »godt« eller »meget godt«.

Men kritikere mener, at det har en bagside: Mange bestilte bøger hentes ikke. Det giver et stort spild, mener de.

I et læserbrev i Politiken beklager bliotekschef Jannie Lehmann fra Hørsholm, at op til 30 procent af de bestilte materialer aldrig bliver afhentet.

Der er en undersøgelse fra 2004 fra Københavns Kommunes biblioteker, der peger i den retning, forklarer Erik Thorlund Jepsen. Men der er ikke nyere opgørelser af, om fjernlånsværker får lov at samle støv, når de er transporteret frem til et bibliotek på bestilling af en bruger.

Vil undersøge fjernlånene

Det venter funktionslederen at få tal på inden længe.

»Inden for et par måneder iværksætter vi en større analyse af fjernlånssamarbejdet. Det er helt klart den type diskussioner og myter, vi vil have tal for. Så vi vil på alle mulige måder prøve at undersøge omfanget af de her problemer«, siger Thorlund Jepsen.

Han understreger, at reglerne, som de er i dag, ikke tillader bibliotekerne at kræve betaling for fjernlån eller at kræve bøder af brugere, der bestiller, men ikke henter bøger.

Kampagne og gode råd vil hjælpe

Det er heller ikke den vej, han selv vil vælge for at sikre omtanke hos bestillingsivrige brugere.

»Vi vil til hver en tid prioritere vejledning frem for bøder og lignende«, forklarer han og understreger, at fjernlånene i mange år har glædet og gavnet brugerne.

Så måske kan problemet med uafhentede fjernlånsbøger løses med oplysningskampagner og god rådgivning af ivrige brugere såsom gymnasieelever, der ifølge Bibliotekspressen kan finde på at klikke på for meget materiale, når de bestiller bøger i en søgning.

»Det her er en succeshistorie, som har en uheldig sideeffekt«, siger Erik Thorlund Jepsen om bibliotekernes fjernlån.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden