0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Forfattere vil gerne sponsoreres af reklamebranchen

Senest har Lene Kaaberbøl skrevet en rost børnebog med forlæg i en tv-reklame.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
 MARTIN LEHMANN
Foto: MARTIN LEHMANN

Reklameverdenen er lun på forfatternes fortælleevner, og forfatterforeningen er på ingen måde knibsk. Her er der det Lene Kaaberbøl, der har skrevet børnebogen 'Bærfolket', sponsoreret af marmeladefabrikanten Den Gamle Fabrik.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Reklamebranchen vil i stigende grad trække på forfatternes evne til at fortælle historier.

Det seneste eksempel er forfatteren Lene Kaaberbøls videreudvikling af en tv-reklame for marmeladefabrikanten Den Gamle Fabrik til børnebogen ’Bærfolket’, og seniorkonsulent Gaute Parbo Niemann fra PR-bureauet Essencius mener, der vil komme mere af det.

»Der er store potentialer i de spændingsflader, der findes mellem erhvervslivet og kulturen, og jeg håber, Lene Kaaberbøls eksempel vil få andre til at afprøve noget lignende«, siger han.

Formanden for Dansk Forfatterforening, Jo Hermann, har ingen problemer med et øget samarbejde med erhvervslivet.

»De kan bare henvende sig. Jeg kan sagtens se perspektiver i sådan et samarbejde. Det er selvfølgelig ikke alle forfattere, der vil være interesserede, men nogle vil givetvis være det. Vi er ikke bange for bestillingsopgaver, og vi ser heller ikke noget odiøst i det. Vi kan sagtens selv finde ud af at sige nej, hvis vi synes, det er pinagtigt«, siger Jo Hermann.

Da Lene Kaaberbøl fik tilbuddet om at skrive en børnebog med forlæg i Den Gamle Fabriks tv-reklame om Bærfolket, havde hun ikke de store betænkeligheder, da det viste sig, at hun ville få helt frie hænder til at skrive sin historie. Faktisk gik hun straks i gang med at digte de første historier.

»Det var også en del af overvejelsen, for jeg var allerede nået så langt, at jeg havde været nødt til at skrive historien, uanset om jeg havde sagt ja eller ej«, fortæller Lene Kaaberbøl.

I løbet af kun et par måneder kunne forlaget Alvilda derfor præsentere en 144 sider lang fortælling med illustrationer af Anders Walter, og som opmærksomme Politikenlæsere måske har opdaget, gik eksperimentet godt. Steffen Larsen uddelte hele fem hjerter i sin anmeldelse.

Provokationen
Lene Kaaberbøl er fuldstændig klar over, at der i dele af kulturlivet bliver set lidt skævt til samarbejder med erhvervslivet, og det har også været en del af hendes motivation for at sige ja.

»Lige præcis på det punkt kan jeg nok ikke lade være med at provokere, for der er nogle gange ubegrundet forskrækkede holdninger til den slags samarbejder, hvorimod ingen spørger en fodboldspiller, om han har det dårligt med at have en ølreklame på trøjen«.

Samarbejdet med Den Gamle Fabrik er lidt usædvanligt på den måde, at man faktisk kan få Lene Kaaberbøls bog helt gratis som en applikation til en iPad. Det får man, hvis man skanner en såkaldt QR-kode med sin mobiltelefon fra låget af marmeladeglassene fra Den Gamle Fabrik.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce