Få avisen leveret hele julen: 15 aviser for kun 199 kr.

E-bøger. Er det de frie priser, digitaliseringen eller manglen på bestsellere, der har skylden?
Foto: JACOB EHRBAHN (arkiv)

E-bøger. Er det de frie priser, digitaliseringen eller manglen på bestsellere, der har skylden?

Bøger

Bogbranchen er klemt fra alle sider

Politikere og bogbranchen skal diskutere, hvad man kan gøre ved krisen på bogmarkedet.

Bøger

Bestsellernes betydning er vokset markant. Supermarkeder og nethandel har gnavet sig ind på den populære del af bogmarkedet, som boghandlerne før tjente penge på.

Der lukker flere boghandler, end der åbner, ligesom bogsalget går tilbage. Og lige foran alle ligger e-bøgerne med en forvandling af bogmarkedet, som ingen helt kender rækkevidden af endnu.

Uenigheder
Så langt vil der formentlig være enighed, når bogfolk og politikere efter ferien mødes for at diskutere, hvad de frie priser og liberaliseringen har betydet for det danske bogmarked.

Der vil også være enighed om, at der er krise – hvis man med krise forstår, at bogsalget sidste år faldt med 4-5 pct. og i første kvartal i år faldt med 11 pct. Men derefter vil enigheden stoppe.

»Vi har haft et forsøg med frie priser, og det er mislykkedes«, siger forlægger Claus Clausen fra forlaget Tiderne Skifter.

LÆS OGSÅ »Den verden, vi lever i nu, er udfordrende, og sidste år faldt bogsalget, men det var ikke et stort fald, når man tager den økonomiske krise i betragtning«, siger adm. direktør i Lindhardt og Ringhof, Lars Boesgaard. De samme synspunkter – og diverse mellemvarianter – kan man finde repræsenteret i boghandlerbranchen. Afhængig af om man er en lille selvstændig boghandler eller kædechef. Brug for bestsellereFor forlagsdirektøren Lars Boesgaard er den aktuelle nedgang i bogsalget bare et udtryk for, at der har været få store titler på markedet i år. »Vi har brug for mange bestsellere. Når Politikens Forlag ikke har en ny roman af Jussi Adler-Olsen, er det ikke kun synd for forlaget, men også for boghandlerne og faktisk også for os selv, for når folk går i boghandlen for at købe hans nyeste bog, tager de måske også noget andet med«, siger han. Claus Clausen køber imidlertid slet ikke den måde at se verden på, og han tror ikke, at krisen kun er en overgang, indtil den næste bølge af bestsellere rammer læserne. »Jeg tror på, at bestsellerne kan skaffe nye læsere til litteraturen, men det er under forudsætning af, at de kommer ind i den fysiske boghandel, hvor de ser noget andet og mere end bare bestsellerne«.



Som Claus Clausen ser det, bliver man nødt til at rette op på den måde, bogmarkedet fungerer på, fordi de små fysiske boghandler kommer i klemme.

Han har ikke noget imod, at supermarkederne sælger bøger, men det skal ske efter nogle regler, så supermarkederne ikke kan sælge de helt nye udgivelser til lavpris. Eksempelvis ved en kort fastprisperiode for nye bøger.

»Tiderne Skifter har ikke haft en nedgang i omsætning i første halvår, men den type litteratur, jeg udgiver, har også et bestemt publikum, der jævnligt køber bøger, og de er ikke så optaget af prisforskelle. De er til gengæld læsere, som i stigende grad vil købe på nettet, fordi de går forgæves i de fysiske boghandler«, siger han.

At udgive de rigtige bøger
Koncerndirektør i Gyldendal, Tine Smedegaard Andersen, deler Claus Clausens bekymring for udviklingen i den fysiske boghandel. Især fordi det er her, man som forlag kan sælge mange af de bøger, som ikke er bestsellere. Hun siger:

»Den fysiske boghandel er vores udstillingsvindue i gadebilledet. Det er her, vi konkurrerer mod alle de andre varer, forbrugerne får tilbudt. Det er meget alvorligt for os, hvis boghandlerne lider«.



Tine Smedegaard Andersen er tøvende med at kalde den aktuelle situation på bogmarkedet for en krise, men at branchen er i en form for opbrud, som ingen kan se den fulde virkning af endnu, vedgår hun gerne.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Det gælder ikke kun liberalisering og prispolitik, men også den digitalisering, som vokser sig stadig større.

»Branchen er lige nu præget af så meget uro og så store investeringer, at det nemt kommer til at skygge for, hvad det virkelig handler om, nemlig at udgive de rigtige bøger«, siger hun.

E-bøgerne kommer – for alvor

Forandringerne er også mærkbare hos boghandlerkæden Arnold Busck. Administrerende direktør Helle Busck Fensvig siger, at kæden af samme grund investerer i en relancering af sin netboghandel, fordi man ved, at nethandlen får større og større betydning.

Som boghandel har Arnold Busck mistet indtægter fra bestsellerne til supermarkederne, men nethandlen vil man ikke uden videre overlade til Saxo, Amazon, iBooks og hvad de ellers hedder. »Salg på nettet handler selvfølgelig om pris, men vi vil også konkurrere ved at aktivere vores medarbejdere og deres ressourcer på nettet. Læserne skal opleve, at de får samme kvalificerede rådgivning på nettet, som de får i vores fysiske butikker«, siger Helle Busck Fensvig.

LÆS OGSÅ

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Kædens nye netboghandel skal også sikre, at køberne finder vej hertil, når danskerne for alvor begynder at læse og købe e-bøger, som alle forventer, det vil ske.

Helle Busck Fensvig mener, at e-bøgerne om fem år vil udgøre 15-20 pct. af salget, mens Lars Boesgaard fra Lindhardt og Ringhof med erfaringerne fra England og USA tror, det kan komme til at gå endnu hurtigere, og han mener, man som forlægger bare må tage det som en udfordring.

»Jeg er slet ikke pessimistisk. Digitaliseringen sætter også en modbevægelse i gang, fordi folk bliver optaget af, hvor lækre de fysiske bøger kan blive. Man skal have en sult efter at prøve alle de nye ting af. Det sidste, man skal gøre, er at sætte sig ned og jamre«, siger Lars Boesgaard.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce