Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ferielæsning. Iværksætteren Morten Strunge har allerede inden opstarten af Mofibo sat standarden for dansk abonnement på e-bøger. Tegning: Anne-Marie Steen Petersen

Ferielæsning. Iværksætteren Morten Strunge har allerede inden opstarten af Mofibo sat standarden for dansk abonnement på e-bøger. Tegning: Anne-Marie Steen Petersen

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Bøgernes svar på Spotify er klar om et par uger

Alle afventer nu, hvilken effekt tjenesten Mofibo får på danskernes forbrug af bøger.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Morten Strunge, som har stiftet e-bogs-tjenesten Mofibo, forhandler lige nu med danske investorer om at få tilført ekstra kapital til selskabet.

Formålet er at kunne lancere den nye abonnementstjeneste for e-bøger med bulder og brag i løbet af et par uger. Det bliver en tjeneste, hvor man for et abonnement på under 100 kr. om måneden kan læse frit blandt omkring 6.000 bogtitler.

Det er vigtigt at have penge, så man kan lave store armbevægelser

»Jeg har lært meget af at drive Onfone, og en af de ting, jeg har lært, er, at det er vigtigt at have penge, så man kan lave store armbevægelser. Vi skal aggressivt ud i tv og andre medier og fortælle den helt almindelige dansker, som ikke læser 50 bøger om året, hvorfor det er smart at være abonnent hos os«, siger Morten Strunge.

Han investerer selv et betydeligt beløb i Mofibo. Pengene har han tjent på at stifte og siden sælge mobilselskabet Onfone, hvor han stadig er direktør.

LÆS MERE

Morten Strunge ønsker ikke at oplyse datoen for lanceringen af Mofibo, men eftersom selskabet ønsker at være klar, så danske læsere kan nå at få glæde af tjenesten, når de går på sommerferie, indrømmer han, at lanceringen formentlig vil ske inden for de næste par uger.

»Vi arbejder benhårdt på at blive klar til at få sommerferiesalget med, men det er en kompliceret platform, og vi ønsker, at den fungerer rigtigt i første forsøg«.

Alle skal have noget ud af det
Hele bogbranchen følger nøje med i, hvad der sker, når prøveballonen Mofibo stiger til vejrs, men allerede nu kan man konstatere, at det er lykkedes Mofibo at sætte standarden for, hvordan en abonnementstjeneste skal skrues sammen i Danmark.

Og fremkomsten af Mofibo har også fået nogle af forlagsindustriens store spillere til at sætte deres egne forretningsplaner i bero. Det gælder eksempelvis Lindhardt og Ringhof, som allerede for et år siden fortalte, at de sandsynligvis ville blive en af de fremtidige distributører af e-bøger i abonnement.

»Det er stadig med i vores overvejelser, men vi har siden set aktører, som kommer med teknisk og markedsføringsmæssig kompetence, som er meget overbevisende. Det vigtige er, at både forfatterne og vi som forlag får noget ud af det«, siger forlagets direktør for forretningsudvikling, Cliff Hansen.

Hvad kunne få jer til at engagere jer i en tjeneste?

»Hvis vi ser abonnementsmodeller, der trækker i den forkerte retning, så det ikke er indholdsleverandørerne, der tjener pengene, men derimod udbyderne af tjenesterne«.

Kunne I finde på at engagere jer som partnere i nogle af tjenesterne?

»Ja, alle konstruktioner er mulige, men for indeværende er vi det ikke«, siger Cliff Hansen.

Nej tak til 2 øre
Cliff Hansen er meget tilfreds med, at Mofibo har valgt den såkaldte eksemplarmodel for sin kommende abonnementstjeneste, for denne model betyder, at forlaget og Mofibo aftaler en fast pris, der skal betales, hver gang en abonnent læser en af e-bøgerne i tjenestens katalog.

Dette står i modsætning til den såkaldte Spotify-model, som man kender fra musikområdet. Her har abonnementstjenesten indtægter fra abonnenter og annoncører, og det er disse penge, der siden deles mellem alle involverede i et bestemt forhold.

Denne model har ikke mange tilhængere blandt forlag og forfattere.

»Det er forlagene, der har forhandlingsretten for e-bøgerne, men som forfattere har vi en klar interesse i, at det bliver eksemplarmodellen. Ellers risikerer vi, at det går, som det gik for musikerne, der fik omkring 2 øre, når et musiknummer blev spillet«, siger Jo Hermann, formand for Dansk Forfatterforening.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce



Hos Mofibo siger Morten Strunge, at hans selskab i det lange løb står sig bedst med en eksemplarmodel, hvor selskabet afregner per læst bog med forlag og forfatter. Og han er ikke nervøs for, at storforbrugere af e-bøger dermed henter så mange bøger, at det giver underskud for Mofibo, fordi de skal afregne mere, end de får ind i abonnement.

»Vi ved selvfølgelig godt, at eftersom vi bliver de første, får vi også mange kunder, som læser mange bøger, men det har vi medkalkuleret«, siger Morten Strunge.

Rodfæstet i den gamle økonomi

Hos netboghandlen Saxo.com ærgrer direktør Jørgen Balle Olesen sig over, at standarden for e-bogs-tjenester i Danmark lige nu ser ud til at blive eksemplarmodellen.

Han ville frygtelig gerne afprøve den rene Spotify-model fra musikområdet.

LÆS OGSÅ »I dag er det forlagene, der har fat i den lange ende, men selv om de er rodfæstede i den gamle økonomi, håber jeg, at de på et tidspunkt ønsker at prøve en anden model. I dag køber den typiske bogkunde måske to e-bøger om året. Det betyder, at man i alt skal fordele fortjenesten fra cirka 300 kr. mellem alle parter. Det ville da være bedre, hvis man skulle dele de omkring 1.200 kr., som kommer ind i årligt abonnement«, siger Jørgen Balle Olesen.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden