Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

abonnement. Flere elektroniske bogtjenester er på vej, men den, der ventes at gå i luften først, hedder mofibo.com
Foto: Jacob Ehrbahn (arkiv)

abonnement. Flere elektroniske bogtjenester er på vej, men den, der ventes at gå i luften først, hedder mofibo.com

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Digitale 'all-you-can-eat'-tilbud vil revolutionere bogmarkedet

Branchen vurderer, at streamingtjenester vil forandre måden, vi forbruger bøger på.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Betal lige omkring 100 kr. om måneden og få adgang til cirka 6.000 e-bøger, som f.eks. kan læses på iPad og iPhone.

Sådan lyder det tilbud, som snart lanceres i Danmark – et abonnement på e-bøger, der minder meget om streamingtjenesterne Spotify og Netflix, der for en fast månedlig pris giver ubegrænset adgang til henholdsvis musik og film og tv-serier.

Flere bogtjenester efter den model er på vej. Men den, der ventes at gå først i luften, hedder mofibo.com, og bag den står iværksætteren Morten Strunge.

Om bord i sit e-bogsprojekt har han Politikens Forlag, Gyldendal, Peoples Press og Lindhardt & Ringhof. Hos sidstnævnte lyder det, at Strunges iværksættersucces og tekniske snilde er noget af det, der har fået forlaget til at takke ja til at levere titler til Mofibo.

LÆS OGSÅ

»Da Morten Strunge bankede på, kom han med et stærkt hold, også inden for teknologi, og det er svært for os at matche de kompetencer. Mofibos model er også langt mere bæredygtig end f.eks. Spotifys, fordi de sørger for, at hver gang man læser en bog, er der en afregning til forlag og forfatter«, siger direktør for forretningsudvikling i Lindhardt og Ringhof Cliff Hansen.

Flere tilbud på vej
Et tilbud som Mofibo har været længe ventet, og der har været talt rigtig meget om abonnementsmodeller for digitale bøger. Flere af de store forlag fortæller, at de ofte bliver kontaktet af nogen, der vil lave lignende tjenester.

Derfor lyder det samstemmende, at vi kommer til at se flere tilbud til e-bogslæserne inden for den nærmeste fremtid, hvorefter konkurrence så må vise, hvilke modeller der overlever.

Vores model kommer også hen over sommeren

Hverken Gyldendal eller Lindhardt & Ringhof vil ud med, om de har et abonnement på vej, men direktør for landets største eboghandel Saxo.com Jørgen Balle Olesen afslører gerne, at netboghandlen er på vej med en bogtjeneste, der minder om Mofibo.

»Vores model kommer også hen over sommeren. Den kommer til at høre under Saxos brand. Der bliver hård konkurrence på området, og jeg tror, at der er 10 tjenester, der kan det her, når året er omme«, siger Jørgen Balle Olesen, der håber, at Saxo.com’s 500.000 kunder giver en stærkt markedsposition.

Abonnement er fremtiden
Direktør Jørgen Balle Olesen tror på, at det er streamingtjenesterne, der kommer til at vinde læsernes gunst og dermed ændre den måde, vi forbruger bøger på radikalt.

Det er chefredaktør for branchebladet Bogmarkedet Bjarke Larsen enig i – men han er derimod ganske meget i tvivl om, hvor lang tid der vil gå, før verden ser sådan ud, og hvor meget vi er villige til at betale: »Der er ikke ret mange mennesker, der læser tre-fire bøger om måneden, og sammenlignet med film og musik bruger danskerne bare meget mere tid på de ting. Det er spændende at se, hvor mange der vil afprøve det, og hvor mange der hænger på efter det første halve år«.



Bjarke Larsen forudser, at med en bæredygtig model vil tjenester som Mofibo være en fordel for forlæggere og forfattere, men »endnu en pind til de fysiske boghandleres kiste«.

Fald i fysisk bogsalg

Direktør i Boghandlerforeningen Olaf Windsløw afviser at spå om fremtiden, men mener, at når priserne for e-bøger i udlandet kun går nedad og samtidig får salget af fysiske bøger til at falde, vil det ændre forudsætningerne for at være både boghandler, forlag og forfatter.

Hos Gyldendal siger koncerndirektør Tine Smedegaard Andersen, der bakkes op af Forlæggerforeningen: »Det afgørende for os er, at det langsigtet er godt både for kunder, forfattere og forlag. Hvis tjenesterne giver nye bogkunder og dermed øger omsætning for forlagene og forfatterne, er det godt«. Mofibo bliver en af de første ’all you can eat’-modeller på verdensplan. I dag findes lignende tjenester kun i Tyskland og Spanien, så der er ringe grundlag for at vurdere, om bogstreaming har en fremtid i Danmark, hvor e-bøger i dag udgør et par procent af det samlede bogsalg.



Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden