Mofibo. 27-årige Morten Strunge tror på, at danskerne vil læse mere, når e-bøgerne får deres gennembrud. Endnu fylder e-bøgerne forsvindende lidt og har en markedsandel på under 2 procent.
Foto: LARS KRABBE (arkiv)

Mofibo. 27-årige Morten Strunge tror på, at danskerne vil læse mere, når e-bøgerne får deres gennembrud. Endnu fylder e-bøgerne forsvindende lidt og har en markedsandel på under 2 procent.

Bøger

Ung millionær vil skabe litterær Spotify

Morten Strunge vil sælge e-bøger i abonnement til danskerne.

Bøger

Først røg vhs-båndene og lp'erne. Så blev musik-cd'erne stillet væk, og ingen kan huske, hvornår man sidst har haft fat i kassen med film-cd'er.

Og det næste, der sker, er, at de tunge bogreoler bliver afmonteret og kørt væk.

For hvorfor skal man egentlig bruge pladsen i stuen på støvede bøger, når man kan finde alle de klassiske værker samt masser af de nyeste titler på sin tablet?

Nogenlunde sådan lyder rationalet bag Mofibo, der vil tilbyde e-bøger i en abonnementsordning a la Spotify.

»Jeg tror på, at vi har et revolutionerende produkt, og at markedet er klar til det«, siger idémanden Morten Strunge til Berlingske.

Under 100 kr. om måneden
27-årige Morten Strunge blev multimillionær, da han for et par år siden solgte sin andel i televirksomheden Onfone til TDC og tjente mindst 100 millioner kroner.

Strunge er stadig direktør i Onfone, men har sideløbende skudt »et anseeligt millionbeløb« i det litterære projekt. Han har ansat seks personer i mofibo.com, og tjenesten skal gå i luften i løbet af sommeren.

Prisen for et abonnement kommer til at ligge på under 100 kr. om måneden, og så er der ellers fri læsning.

LÆS MERE

Store forlag er med
Fire store forlag - Politikens Forlag, Gyldendal, Lindhardt og Ringhof, samt People's Press - vil i varierende omfang levere bøger til tjenesten.

»Jeg tror, at vi vil kunne tilbyde omkring halvdelen af de titler, som findes på de aktuelle bestsellerlister« , siger Morten Strunge.

Mofibo får adgang til bogbranchens database, Publizon, der rummer cirka 6.000 e-titler, men det står også klart, at forlagene ikke nødvendigvis vil kunne tilbyde de allerhotteste, nye titler i abonnement, hvorimod man kan være ret sikker på at få en udvidet tilgang til forlagenes bagkataloger.

BOGPRISER

Men Morten Strunge er overbevist om, at timingen er rigtig, ligesom han slår fast over Børsen, at Mofibo kan være med til at drive udviklingen ved at tage »lederskab i markedet«.

»Folk kan læse en bog, men er den ikke noget for dem, kan de hurtigt skifte til den næste. Jeg tror, resultatet af det her bliver, at folk vil læse mere end i dag«, forudser han.

I Danmark og Sverige udgør e-bøger i dag under 2 procent af det samlede salg af bøger. I Storbritannien er tallet 10 procent, mens det er op mod 30 procent i USA. Og en undersøgelse fra Bookboon.com har for nylig vist, at hver tredje dansker regner med at købe deres første e-bog i år.

Folkene bag Mofibo har desuden skævet til tjenester som Netflix, HBO, Spotiy og Wimp, der på kort tid har fået mange kunder i butikken.

Forhandlinger med fagforening
Hvordan forfatterne skal aflønnes for deres rettigheder i Mofibo, er ikke afklaret.

Dansk Forfatterforenings formand, Jo Hermann, siger til Børsen, at der er fuld gang i forhandlingerne med forlagene for at nå til enighed om en forretningsmodel.

»Vi ønsker ikke at havne i samme situation som musikerne, der måtte nøjes med to øre per indspilning. Men vi oplever interesse fra flere sider om at udbrede e-bøgerne, og vi ser positivt på det, hvis vi ikke får mindre ud af det«, siger Jo Hermann.

BJØRN BREDAL

Forlæggerforeningens direktør Christine Bødtcher-Hansen siger, at det endnu ikke er bevist, at abonnementsløsninger på skønlitteratur overhovedet vil slå an. Der er ingen internationale succeshistorier at læne sig op ad, siger hun:

»Vi har endnu ikke set de store forkromede løsninger med bred opbakning fra branchen og læserne. Men det er noget, der skal prøves af«, siger hun til Berlingske.

Bookboon-stifter: For få læsere
Thomas Buus Madsen, den danske medstifter af Bookboon.com, et af verdens største e-bogsforlag i London, tvivler på, at der er nok danske læsere til, at idéen er rigtig god.

Omvendt mener han, at timingen kan vise sig at være god, eftersom to af de store drenge i klassen, Amazon og Google, har Danmark i kikkerten og kan finde på at finde læderet frem for at købe sig ind på det danske marked.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce