Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Jens Dresling(Arkiv)
Foto: Jens Dresling(Arkiv)

Skøn. Ifølge konsulentfirmaet Incentives rapport sparer forbrugerne årligt 319 mio.kr. på de frie bogpriser, men Boghandlerforeningen er skeptisk overfor Incentives tal.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Vi har fået billigere bøger, men branchen skumler

Rapport: Forbrugerne tjener årligt 319 millioner på liberalisering af bogmarkedet.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Bogkøberne har taget godt imod liberaliseringen af det danske bogmarked.

Det er et af resultaterne i en ny rapport fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Indtil videre går vi ikke synderligt op i, at antallet af fysiske boghandler er faldet kraftigt, så længe vi også kan købe bøger i supermarkederne.

LÆS OGSÅ

Hele 83 pct. af danskerne er enten neutrale eller synes enten ’godt’ eller ’meget godt’ om udviklingen på denne del af bogmarkedet.

Gevinster for forbrugerne
Konsulentfirmaet Incentive har stået for rapporten, som viser, at liberaliseringen fra 2001 til i dag foreløbig har givet helt kontante forbrugerfordele. Beregningerne viser, at forbrugerne skønsmæssigt tjener 319 mio. kr. årligt på, at bogpriserne er frie, og at boghandlernes eneret på at forhandle bøger er afskaffet.

»Det er min vurdering, at forbrugerne også fremadrettet vil få betydelige gevinster«, siger direktør Agnete Gersing fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Den nye rapport viser, at bogpriserne siden 2000 er faldet med 12 pct. frem til 2012, mens faglitterære bøger er faldet med 24 pct., når tallene er renset for inflation.

I samme periode er antallet af boghandler faldet. I 2000 stod 450 boghandler for det meste af bogsalget i Danmark. I dag er der ifølge Incentive 544 butikker, hvor man kan købe bøger. Heraf er 184 større supermarkeder, som til gengæld kun har omkring 500 titler på hylderne.

Faldet i antallet af boghandler er dog ikke værre end i resten af detailbranchen, siger Incentive. Snarere tværtimod. Faldet hos boghandlerne er på 10 pct., mens det i den øvrige detailbranche er 14 pct. i den tilsvarende periode.

Boghandlere tvivler
Rapporten angiver også, at bogsalget er steget med 25 pct. for skønlitteraturen og 17 pct. for faglitteraturen siden 2000, alt sammen målt i solgte bind, men konsulenterne indrømmer, at man på grund af dårlig statistik kun kan give et skøn.

Kvaliteten af de udgivne bøger ser konsulentfirmaet helt bort fra, fordi den kun kan måles af den enkelte læser. Incentive henholder sig til, at 41 pct. af de adspurgte i en spørgeskemaundersøgelse ikke finder, at der i dag er færre interessante bøger end for tre-fem år siden.

Direktør i Boghandlerforeningen Olaf Winsløw har kun følgende kommentar til rapporten, som han på ingen måde er imponeret over.

»Når man udregner forbrugerfordelen, bruger man de kendte og mangelfulde data til at lave en sofistikeret udregning, som munder ud i et besnærende tal, nemlig 319 mio. kr. Det tal tror jeg ikke på. Vi er mange med et indgående kendskab til bogbranchen, der gennem flere år forgæves har forsøgt at regne os frem til en præcis forbrugerfordel«, siger han.

Frygt for mangfoldigheden

Formanden for Danske Skønlitterære Forfattere, Inge Lise Horneman, siger, at det er glimrende med en forbrugerundersøgelse, men at den jo ikke har noget med litteraturpolitik at gøre. »Jeg er stadig bange for mangfoldigheden. Man kan gå i Kvickly og finde en bestseller eller en kogebog og få et indtryk af, at der er frit slag på alle hylder, men det er der ikke på sigt. Og det gennemsnitlige titelantal i supermarkederne er jo på 500 styk, og det siger noget om, hvad problematikken er«, siger hun. LÆS OGSÅ Christine Bødtcher-Hansen, direktør i Forlæggerforeningen, er ikke overrasket over rapporten fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. »Styrelsen er jo sat i verden for at håndhæve konkurrenceloven og ikke for at lave litteraturpolitik. Rapporten er et fint indspark, men det ville være ærgerligt, hvis diskussionen om en litteraturpolitik stopper med en konstatering af, at liberaliseringen hidtil har været en fordel for forbrugerne. Som forlag er vi selvfølgelig glade for, at forbrugerne oplever, at der i øjeblikket findes mange interessante bøger, som også er tilgængelige, men det, vi har gjort opmærksom på, er, at vi ser nogle tendenser med stigende bestsellerisme og store globale spilleres indtog, som på længere sigt kan få konsekvenser for både bredden, tilgængeligheden og kvaliteten af litteraturen«, siger hun.







Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden