Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Forlag. Merete Ries lukker sit forlag og forlader en branche, der er stærkt forandret, siden hun startede i 1960’erne.
Foto: Sara Galbiati (arkiv)

Forlag. Merete Ries lukker sit forlag og forlader en branche, der er stærkt forandret, siden hun startede i 1960’erne.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Afgående forlægger: Frie bogpriser gav blød porno og krimier

76-årige Merete Ries' forudsigelser var sande, men hun er stadig litterær optimist.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Forlæggeren Merete Ries har ikke noget imod bestsellere.

Da hun udgav Peter Høegs romaner, sad hun selv på en af den nyere danske boghistories største salgssucceser, så hun ved, hvad den slags bøger betyder for et forlag, men i dag synes hun ikke desto mindre, at bestsellernes betydning er vokset til nye højder.

»I dag læser alle jo de samme bøger, blød porno og krimier, men om det er godt eller skidt, er en ret ligegyldig diskussion. Vi kan bare se, at sådan er det gået«, siger Merete Ries, og man skal ikke lede længe efter, hvad hun sigter til.

For tiden har Jussi Adler-Olsens ’Den grænseløse’ taget fast ophold i toppen af bestsellerlisterne, hvor erotik-forfattere som Sylvia Day og E.L. James også har huseret de seneste år.

Bøger solgt fra stabler og paller

Merete Ries er efterhånden blevet 76 år, og af netop den grund har hun valgt at stoppe som forlægger nu fra årsskiftet, hvor hun lukker Ries Forlag.

Med lukningen kan hun også se tilbage på en bogbranche, som i dag ser markant anderledes ud, end dengang hun i 1960’erne fik sit første forlagsjob hos Gyldendal, og såmænd også meget anderledes, end da hun senere stiftede sit eget forlag, Rosinante.

Der skal nok komme en ny generation, der vil slås for netop det, som de brænder for

Det var som direktør på Rosinante, at hun markerede sig som en af de store skeptikere, da diskussionen buldrede løs for og imod frie bogpriser. Dengang sagde hun bramfrit, at vi med frie bogpriser og salg af bøger i supermarkederne ville få en bestsellerisme, hvor alle ville sælge de samme populære titler fra stabler og paller.

»Sådan er det også gået. Måske kunne man kortvarigt have dæmmet op for den udvikling, men den var kommet under alle omstændigheder. Man kan også spørge, hvorfor bøgerne skulle nyde speciel beskyttelse, når der er fri konkurrence på stort set alle andre områder, men de frie priser har skubbet til en udvikling, hvor stor volumen er blevet en vigtig faktor. Hvis man kan sælge mange eksemplarer af den samme titel, er det økonomisk mere fordelagtigt. Grundudgifterne til redigering, grafisk opsætning og produktion af en bog er stort set de samme, uanset om den vil sælge godt eller skidt«, siger Merete Ries.

Den svære økonomi

I 1999 blev Rosinante købt af Gyldendal-koncernen, og det var i de første år med Merete Ries som leder. I 2003 valgte hun imidlertid at forlade koncernen for at åbne sit eget forlag, Ries Forlag. Hun har dermed også erfaring med, hvordan det er at være et lille forlag på et marked med frie bogpriser.

»Jeg har været i stand til at få det til at løbe rundt, men det har jo ikke givet et overskud, som nogen ville acceptere som en indkomst. Sagen er, at det i dag aldrig har været lettere at åbne sit eget forlag, men det er meget svært at få et forlag til at blive så givtigt, at man kan leve af det. Et af problemerne er, at man som et lille forlag har så få titler, at boghandlerne ikke rigtig er interesserede, for alting skal helst være meget stort«, siger Merete Ries.

Det kan da godt være, at folk så må tjene deres penge på anden vis og så udgive bøgerne con amore, men så må det være sådan

Hun forudser, at bogbranchen i de kommende år i endnu højere grad vil blive domineret af store aktører. I øjeblikket bliver de allerstørste forlag suppleret af forlag som Tiderne Skifter og Batzer & Co., men det er forlag, som efter Ries’ mening findes i kraft af utrolig dygtige forlæggere som Claus Clausen og Arild Batzer. Uden dem forsvinder forlagene.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Til sidst vil der være nogle få store forlagskoncerner, der vil blive omgivet af en række små forlag med forholdsvis kort levetid.

»Allerede i dag kan vi se, at der dukker en række små, højkompetente forlag op, som udgiver rigtig gode bøger. De tjener ikke ret mange penge, men de har det sjovt, mens de er der. Men at få en økonomi ud af det bliver meget svært«, siger Merete Ries af egen erfaring.

Nytter ikke at være en jammerkommode


Hvis de store udgiver de populære bøger, og de små forlag sørger for at udgive de bøger, som de store enten har overset eller ikke mener, der er penge i, bliver det så ikke lidt tilfældigt, hvad der bliver udgivet?

»Jo, men har det ikke altid været tilfældigt, hvad nogen finder på. Det skønne er jo netop, at nogen brænder for noget særligt, men det er svært at drive små litterære forlag og tjene nok til, at man kan forsørge en familie for det. Det kan da godt være, at folk så må tjene deres penge på anden vis og så udgive bøgerne con amore, men så må det være sådan«, siger Merete Ries.

Hun orker ikke at være pessimistisk på litteraturens vegne. Efter hendes opfattelse er de oplevelser, litteraturen kan give, så stærke, at man ikke kan holde den nede.

»Man skal bare læse en historie for børn for at vide, hvad det betyder. Historierne bliver jo slugt. Der udkommer også stadig virkelig gode bøger på dansk, men måske kommer de litterære bøger ikke til at fylde så meget på bogmarkedet, som de har gjort, og det er der ikke noget at gøre ved. Det kan jo ikke nytte noget at se verden, som Horace Engdahl fra Det Svenske Akademi gjorde i Politiken for nylig, hvor han begræder populærkulturens totale triumf. Jeg synes, han er en jammerkommode. Selvfølgelig kan jeg godt se, at set med hans øjne er der sket en forfladigelse af kulturen, men det er ikke op til hverken ham eller mig at sige, hvor den nye vej skal føre hen for litteraturen. Jeg har ingen forestillinger om, at det hele vil gå ad helvede til fremover. Der skal nok komme en ny generation, der vil slås for netop det, som de brænder for«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Men du var en hård modstander af det marked, vi har i dag. Hvis du nu havde været 50 år og skulle være i forlagsbranchen i 15-20 år endnu, hvad ville du så have gjort?

»Så ville jeg have tilpasset mig verden, som den ser ud i dag«, siger Merete Ries.

Når hun lukker sit forlag til nytår, overgår flere af forfatterskaberne til Rosinante, der bl.a. fortsætter med at udgive Alexander McCall Smiths populære krimier. Til foråret kommer den 12. roman i rækken fra McCall Smith, og den er oversat af Merete Ries. Selv om hun lukker sit forlag, regner hun med at fortsætte sit arbejde som oversætter.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden