Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Sløret. Hvem er Mikkel Thykier - og hvad er hans ærinde? Billedet, der angiveligt forestiller Mikkel Thykier, optræder som flapfoto i hans aktuelle bog 'Fanculo Crepa'.
Foto: Monia Sander

Sløret. Hvem er Mikkel Thykier - og hvad er hans ærinde? Billedet, der angiveligt forestiller Mikkel Thykier, optræder som flapfoto i hans aktuelle bog 'Fanculo Crepa'.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Sky digters opgør med gammel læremester er »nærmest groft uetisk«

Mikkel Thykier går til grænsen i sin ny bog, der blandt andet kritiserer Niels Frank.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Du kan fange ham på vind.selv@live.dk«, lyder det fra forlæggeren i den anden ende af telefonrøret. »Han plejer at være hurtig på tasterne«.

Det er ikke let at få kontakt til den bogaktuelle digter og essayist Mikkel Thykier (f. 1977), der helst skriver og lever i udkanten af den litterære offentlighed. Henvender man sig på ovenstående e-mail-adresse, får man hurtigt en besked tilbage, der fortæller, at mailen ikke er i brug.

At det avantgardistiske forlag Antipyrine på den måde leger kispus, er ikke underligt. Thykier, som i 1998 blev udråbt til et stort digterhåb med sin debut, ’Skyggerne er kun flygtige’, trak sig i store dele af 00’erne væk fra offentligheden, bl.a. ved af udgive bøger i andre navne eller helt uden ISBN-nummer.

Siden er det kun lykkedes ganske få at interviewe ham, og forlagets undvigelsesmanøvre er derfor også bare den første lille forhindring, man må over i forsøget på at nå igennem til digteren. Men selv da det lykkes, er Thykier ikke bare afvisende, ja, han ligefrem undslår sig præmissen for et interview:

»Det er det desværre nok en dårlig idé«, lyder meldingen per sms, da det endelig lykkes at få fat på ham.

Opgør med Niels Frank

Stefan Kjerkegaard, der er lektor ved Nordisk sprog og litteratur på Aarhus Universitet, har fulgt Thykiers forfatterskab siden debuten i 1998 og genkender strategien. Det undrer ham ikke, at det er svært få Thykier i tale: »Jeg tror, at han er skuffet over den kultur, der er i den litterære offentlighed, og det er en af grundene til, at han ikke vil være med«, fortæller han.

I 2002 udkom ’Daglig tale’ som den eneste af hans bøger på Gyldendal, og selv om der udkom en lille bog året efter på forlaget Basilisk, skulle der gå 6 år, før Thykiers navn igen figurerede på en udgivelse.

»Hvad der er sket, er aldrig helt kommet ud i offentlighedens lys. Jeg tror, han følte sig svigtet af Gyldendal og følte, at han skulle presses ind i en bestemt måde at være forfatter på, som han ikke havde lyst til. Fra da af blev han en vrangvillig forfatter, som ikke ønskede at være det, vi normalt forstår ved et forfatterskab«.

EBBE JUUL NIELSEN

Når Thykier nu igen er aktuel, skyldes det hans nye sært polemiske udgivelse ’Fanculo Crepa’, der på flot formfuldendt dansk kan oversættes til ’Op i røven og dø’. Bogen, der rummer alt fra personlige anekdoter til gedigen tekstkritik, ligner et opgør med rektoren fra årene på Forfatterskolen, Niels Frank, og flere anmeldere har ikke været sene til at kalde det et fadermord.

Men Frank bryder sig ikke om den betegnelse. Selv mindes han ikke, hvad der kunne være anledningen til opgøret:

»Jeg synes aldrig, jeg har været en fader for nogen som helst. Jeg tror ikke, at det er et opgør med bestemte personer eller institutioner, men nærmere et opgør, der finder sted på hans indre linjer, og derfor behøver han nogle mure at spille op mod. Så er der nogle, der er mere beslægtede med hans verden og selvforståelse end andre. Men at det skulle have en vulgærpsykologisk karakter med en fader og en søn, det er for komisk«.

At Thykier og Frank befinder sig på de samme græsmarker, er ikke til at komme uden om. Begge har de forsøgt at opsøge et selvbiografisk, intimt rum, hvor en maskulin seksualitet udfolder sig. Det er en af Thykiers grundlæggende anklager mod Frank, at hans forfatterskab nogle steder bliver et maskespil, der holder både forfatter og læser på afstand af den erfaring, som kommer til udtryk i teksten. Hvilket, ifølge Thykier, giver Franks tekster et forstilt udtryk.

Inddragelse af privatstof

Niels Frank, der var rektor for Forfatterskolen 1998-2006, har ikke fundet anledning til at læse bogen og ønsker heller ikke at gøre det »af helbredsmæssige årsager«, som han udtrykker det.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Thykier har flere steder brugt privat stof fra deres fælles møder og gjort det til en del af sin litterære kritik. Derfor finder Frank det også svært at skulle »forsvare sit eget halvsnaldrede jeg«, som han fortæller.

»Jeg er ikke en person, der holder mig tilbage, når der bliver skænket vin i glasset, men hvis jeg – lad os nu sige det – har vrøvlet et eller andet til ham i en eller anden sammenhæng, er det måske ikke helt hæderligt af ham at bruge det i en bog, som om det var en tekst. Det med ikke at skelne mellem privat og offentligt er selvfølgelig temmelig groft«.

Informations anmelder Tue Andersen Nexø kaldte ligeledes Thykiers udfald mod Frank for »nærmest groft uetisk«: »Undervejs overskrides enhver blufærdighedsgrænse, samtidig med at teksten tydeligvis ikke rigtig er interesseret i – eller i alt fald ikke åben over for – Frank som menneske eller forfatter«.

Udfordring af debatformen

Stefan Kjerkegaard er også forbeholden over for Thykiers inddragelse af privat stof, men ligesom Tue Andersen Nexø ser han samtidig bogen som en udfordring af, hvad man kan tillade sig i en offentlig debat:

»Thykiers seneste bog ser jeg også som et opgør med, hvad kritik f.eks. kan rumme«, siger han. »Normalt når man fremfører litterær kritik, skal man være sober og ikke udføre personangreb. Men selv dér sprænger han rammerne. Man kan se, at han er en forfatter, der ikke vil indordne sig«.

Kjerkegaard efterlyser dog en større grad af imødekommenhed hos Thykier: »Jeg synes, at han er en fantastisk skribent, men problemet er, at han taler så meget om dialog, om korrespondancer og den slags. Men hvem er han selv i dialog med? Jeg synes ikke, at han rækker hånden frem til nogen, og det er et indbygget problem«.

Jeg oplever ham ikke som en, der har meldt sig ud. Det ligger i hele hans praksis, i hele hans anonymitet, i hele hans udgivelsesstrategi at han vil være på afstand af den litterære offentlighed

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Politikens anmelder Mikkel Krause Frantzen er ikke enig i den udlægning. Han mener, at det er vigtigt at se Mikkel Thykiers praksis i en større sammenhæng.

»Jeg oplever ham ikke som en, der har meldt sig ud. Det ligger i hele hans praksis, i hele hans anonymitet, i hele hans udgivelsesstrategi at han vil være på afstand af den litterære offentlighed. Det er også et opgør med den civile identitet. Han opsøger nogle andre rum, en anden intimitet, og dermed også et andet samtalerum, som ikke minder om det, vi kender som en debat eller en offentlig samtale«.

Hør Politikens bedste kritikere og journalister vende tidens vigtige bøger, debatter og tendenser i vores nye ugentlige litteraturpodcast med Jes Stein Pedersen. Bogfolk kan høres som podcast i bl.a. iTunes, på politiken.dk/podcastog i Politikens nye app 'Politiken Podcast', som kan hentes i app store.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden