0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Bogsalg i supermarkeder skaber nye læsere

Der ryger flere og flere bøger ned i indkøbsvognen, når danskerne er i supermarkedet for at fylde køleskabet op.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Faktisk skal man helt ned på 25.-pladsen blandt de 100 mest solgte, før man finder den første skønlitterære bog, der er Jane Aamunds 'Klinkevals'-trilogi.

Både COOP Danmark og Dansk Supermarked, der driver Føtex, Bilka og Netto, har oplevet en stærk stigning i bogsalget, siden supermarkeder fik lov til at sælge bøger i januar 2001. Ingen af kæderne vil dog ud med, præcis hvor mange bøger de helt sælger, men COOP fortæller, at de sidste år solgte omkring to millioner eksemplarer, og at salget i årets første ti måneder er steget med 37 procent sammenlignet med samme periode sidste år. I de store Kvickly Extra- butikker er der hele 24 reoler med bøger.

Satser på jlulesalget
Begge supermarkedsgiganter satser i år stærkt på bøger i julesalget.

»I vores julegavekatalog er 20 af de 48 sider med bøger. Sidste jul fandt vi ud af, at vi godt kunne sælge bestsellere til fuld pris i julen, hvor vi ellers havde troet, at det mest var billigbøger, vi kunne sælge. Derfor satser vi stærkt på bøger i julesalget i år«, fortæller produktchef Jeppe Mossin fra COOP og forklarer, hvorfor han tror, at supermarkederne generelt mest sælger børne-, hånd-, og kogebøger:

»Vores bogsalg er jo mest impulskøb, og da mange af vores kunder er familier og kvinder, så er det oplagt, at de køber børne- og kogebøger«, siger han.

Sidder på 5-8 procent af bogsalget
Supermarkederne sidder på 5-8 procent af bogmarkedet til private, afhængig af hvem man spørger om tallene. Men det ser ikke ud, som om de nye kunder er blevet hentet på bekostning af boghandlerne, hvilket Den Danske Boghandlerforening ellers frygtede, før markedet blev liberaliseret.

»Det virker, som om supermarkederne har udvidet markedet for bogsalg i Danmark. Og når folk hyppigere køber bøger, så vil de formentlig også med tiden efterspørge det lidt dybere sortiment hos os«, siger direktør for Den Danske Boghandlerforening, Olaf Windsløw, der også er glad for, at supermarkederne sender julekataloger med bøger på gaden.

»Ligegyldigt, hvem der reklamerer for bøger, så stiger efterspørgslen på bøger generelt. Og det giver altså også kunder hos boghandlerne«, siger han.

Sådan ser man også på sagen hos Dansk Supermarked:

»At bøgerne kan findes på vores hylder gør, at de ryger ned fra den litterære piedestal og bliver en vare på linje med andre produkter. Og selv om mange mener, at det er skidt, så betyder det altså, at folk, der aldrig kunne finde på at sætte benene hos en boghandler, lige pludselig kan finde på at købe en bog. Og måske vælger en roman til weekenden frem for et ugeblad eller en video«, siger produktchef Charlotte Thyberg fra Dansk Supermarked.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce