0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

I modernismens varmestue

Modernismebegrebet til debat live blev mest af alt en venskabelig affære, da litterater mødte forfattere i Huset i Magstræde. Anledningen var udgivelsen af bogen 'Modernismen til debat'.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

KRITIK AF KRITIKERE. Litterater og forfattere satte onsdag modernismebegrebet i dansk litteratur til debat. Fra venstre sidder Jon Helt Haarder, Claus Beck-Nielsen, Arthur Krasilnikoff, Bo Green Jensen og Anne-Marie Mai. Foto: Jan Grarup

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Den vilde, levende debat indfinder sig aldrig.

Den, hvor publikum slås om mikrofonen, ordstyreren puster af stress for at nå rundt til alle, og paneldeltagerne kæmper for retten til at svare.

Det er modernismekonstruktionen, som står til debat en stilfærdig onsdag eftermiddag i Huset, Magstræde, hvor knap tres mennesker er samlet.

Begrebskasse
Anledningen til debatten er bogen 'Modernismen til debat', hvor Anne Borup og Jon Helt Haarder fra Syddansk Universitet i samspil med Morten Lassen fra kulturtidsskriftet Kritik har samlet tekster om modernismekonstruktionen fra de sidste 50 år.

Hvad betyder det, når kritikerne putter litteraturen og kunsten ned i en kasse med stemplet 'modernisme' på låget? Og kan man overhovedet det?

Kammeratlig stemning
Allerede når man træder ind ad døren til Salon K, ramler man ind i en kammeratlig stemning. »Nej, dav Lars. Jamen, hej Bo«.

Der bliver trykket hænder mellem henholdsvis Weekendavisens litteraturkritiker og filmanmelder, som står ved siden af en stor stak af 'Modernismen til debat'-bøger, som sælges for 248 kroner.

Bo Green Jensen henter en kop kaffe i baren og bevæger sig ind i lokalet ved siden af, hvor eftermiddagens debatarrangement skal foregå. Ud over ham består panelet af forfatterne Arthur Krasilnikoff og Claus Beck-Nielsen, og fra Syddansk Universitet er litteraterne Anne-Marie Mai og Jon Helt Haarder med.

Claus - en konstruktion
»Modernismen er traditionelt blevet defineret som et brud med det traditionelle og det religiøse. Det er et stærkt begreb, der også har skabt blinde vinkler, som har betydet, at enkelte forfatterskaber ikke er blevet lukket ind i modernismens varmestue.

Vi vil gerne endevende begrebet og bane vej for nogle spændende, nye historier om dansk litteratur«, lyder det fra Anne-Marie Mai til publikum, som er en blandet forsamling af unge litteraturstuderende, forfattere og kritikere placeret ved små borde. Jon Helt Haarder uddyber den nye bogs hensigt, som er at fastholde diskussion om modernismen, men også at føre den et skridt videre. Så vender han sig om mod Claus Beck-Nielsen og spørger:

»Er du en del af modernismekonstruktionen, Claus?«. Claus Beck-Nielsen virrer lidt med hovedet: »Jeg er selv en konstruktion, som kan dekonstrueres og genopfindes«.

»Jeg tror, det er rart for livet at lave konstruktioner, hvis man skal forstå, hvad tingene er. Men knap så rart for ånden«, svarer han og forklarer, at han i kunsten forsøger at bringe ting sammen, som normalt ikke er forbundet med hinanden, »fordi jeg må ville noget med det«, siger han og remser en række endemål op. Et bedre samfund, en bedre regering og et godt venskab med alle landets muslimer.

Ung Hitler
Gennem en spredt latter spørger Anne-Marie Mai forfatteren Arthur Krasilnikoff, om det var svært at dukke op i de modernismehærgede 60'ere som ung prosaist.