Dobbeltmoralsk. »Jeg er enig i, at boghandlerne er ramt og har det hårdt, men hvis forlagene virkelig ville hjælpe boghandlerne, skulle de lade være med at udkonkurrere dem« siger Venstres Michael Astrup Jensen
Foto: CHARLOTTE PARDORF (arkiv)

Dobbeltmoralsk. »Jeg er enig i, at boghandlerne er ramt og har det hårdt, men hvis forlagene virkelig ville hjælpe boghandlerne, skulle de lade være med at udkonkurrere dem« siger Venstres Michael Astrup Jensen

Bøger

Forlag æder af de skrantende boghandleres indtægter

Danske forlag tjener millioner på skolebogsmarkedet. Et marked de har taget fra boghandlerne.

Bøger

Det er ikke kun frigivelsen af bogpriserne og ændrede handelsmønstre, der sender danske boghandler i knæ i disse år.

Også dybere forretningsmæssige understrømme påvirker udviklingen, mener en række af de ansvarlige kulturpolitikere, som sidste uge afviste at indføre perioder med faste bogpriser.

Især det forhold, at danske forlag har overtaget det store marked for skolebøger fra boghandlerne og i høj grad selv handler direkte med skolerne, skærer i politikernes øjne:

»Det er fuldstændig dobbeltmoral«, siger Venstres Michael Aastrup Jensen om forlagenes ønske om at hjælpe boghandlerne med politiske indgreb.

»Jeg er enig i, at boghandlerne er ramt og har det hårdt, men hvis forlagene virkelig ville hjælpe boghandlerne, skulle de lade være med at udkonkurrere dem«.

Er gået glip af 140 millioner De radikales Marlene Borst Hansen supplerer: »Man kan i hvert fald sige, at når forlagene er ude og tale om, hvor vigtige boghandlerne er for bogudgivelser, så kan man undre sig over, at de med den anden hånd sælger alt muligt uden om boghandlerne«. Der har tidligere været tradition for, at boghandlerne stod for indkøb af bøger til lokale skoler, men i takt med markedets liberalisering har direkte handel mellem forlag og skoler langsomt skubbet boghandlerne ud af ligningen.

Sammenligner man tal fra Bogbarometeret i 2004 og de nyeste fra 2011, kan man se, hvordan boghandlernes andel af omsætningen er halveret fra 60 pct. i 2004 til 30 pct. i 2011.

Hvis man som tankeeksperiment leger, at boghandlerne havde beholdt deres andel på 60 pct. i 2011, havde deres omsætning været omtrent 140 millioner kroner højere.

Marlene Borst Hansen peger endvidere på, at også salget af bøger til bibliotekerne har flyttet sig fra de enkelte boghandler til at finde sted direkte fra forlaget.

Socialdemokraternes kulturordfører, Mogens Jensen, er enig i, at det ser ud, som om branchen spænder ben for sig selv, men ønsker i lighed med de andre kulturordførere ikke at regulere udviklingen politisk.

»Min pointe er bare, at hvis nu forlagene er så optagede af at hjælpe boghandlerne, er der her forhold, de selv kunne gøre noget ved«.

Kundekontakten er anderledes
Men så simpel ser virkeligheden ikke ud, siger Christine Bødtcher-Hansen, der er direktør i Forlæggerforeningen.

For det første skal f.eks. bibliotekernes indkøb i udbud, hvor også boghandler af en vis volumen kan byde ind, og for det andet adskiller markedet for salg af skolebøger sig væsentligt fra salg til privatpersoner i boghandlerne.



»Der er et anderledes behov for kundekontakt, når du laver lærebøger. Forlagene er afhængige af at få direkte feedback fra lærerne og dem, der bruger bøgerne, for at gøre materialerne bedre«, siger hun og tilføjer, at uddannelsespolitikere bestemt ikke ville rynke på næsen over udviklingen, som kulturpolitikerne gør det.

Moralsnak er sludder
Stig Andersen, administrerende direktør for Gyldendal, trækker nogle af de samme argumenter frem.

»Det er også sådan, det foregår i andre lande. Der er ingen logik i, at skoler skal bestille bøger hos boghandlerne, som bestiller dem hos forlagene – som igen skal sende bøger den anden vej tilbage«, siger han.

At politikere forsøger at ophøje det til et moralsk spørgsmål, er noget sludder



»Det her er ren forretnings- og produktudvikling. Det er rigtigt, at boghandlerne kommer i klemme i den handelslogik, som giver rigtig god mening for de to andre parter. Men at politikere forsøger at ophøje det til et moralsk spørgsmål, er noget sludder«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Salget er ikke tabt for altid

Og i den anden ende af hele diskussionen – hos boghandlerne selv – er blodet hos boghandlerforeningens bestyrelsesformand, Mogens Eliason, ikke ligefrem i kog. »Det overrasker mig faktisk, at boghandlerne stadig havde 30 pct. af markedet i 2011«, siger han. »Man må forstå det historisk. Forandringen er sket for en del år siden, og det er ikke det, der udløser krisen i dag, men det er klart, at det har været med til at presse boghandlerne over tid«, siger han.



I den aktuelle politiske diskussion omkring bogpriser og bogmarkedet har denne sag dog ikke været en del af hverken forlagenes eller boghandlernes dagsorden. »Hele den her øvelse har handlet om at kigge på de samlede rammebetingelser. Det har været en god øvelse for branchen, og vi tænker ikke, at slaget er tabt for altid«.

Kilde: Bogbarometers årsrapport 2004 og 2011.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden