Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Anders Brohus/POLFOTO
Arkivfoto: Anders Brohus/POLFOTO

Leif Davidsen åbnede i dag Lindhardt og Ringhofs scene på Bogforum i et interview af Camilla Goghs Miehe-Renard om hans nyeste roman 'Ravnens rede'.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Sofistikeret gyserroman af Leif Davidsen trækker tråde til vores egen miserable tid

Ny krimi af Leif Davidsen er spændende og intelligent underholdning med reverens til Graham Greene.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Den geniale Graham Greene delte sit forfatterskab op i to. Der er hans katolske romaner om, hvorvidt Gud er død, sover eller er flyttet på landet. Dernæst hans ’entertainments’, spændingsromaner, hvor Herrens uransagelige veje krydser menneskehedens enfoldige stier. Et tematisk vejnet, som en udvejsløs og halvreligiøs labyrint. Lig kloakkerne under Wien, hvor kynikeren Harry Lime i Greenes og Carol Reeds mesterfilm ’Den tredje mand’ farer vild, bliver forrådt og dræbt af sin forne ven.

Helt så katolsk og rebelsk i hovedet er Leif Davidsen ikke

Greene var katolik og marxist. Han anså liberalismens markedsglade materialisme for dødssynden griskhed, og kapitalismen for en menneskefjendsk og fremmedgørende konstruktion.

Helt så katolsk og rebelsk i hovedet er Leif Davidsen ikke i sin både spøjse, skægge og spændende ’Ravnens rede’, som er anlagt lidt uden for hans vanlige politiske thrillers, men med reverens til Greene, der har betydet meget i hele Davidsens forfatterskab.

Briten optræder sågar flere gange som guide på fortællingens nygotiske slot i Bretagne. Jamen, kom lige i hu, at Leif Davidsen har skrevet en roman, som hedder ’Lime’s billede’ – efter en flække nær Ebeltoft, men som jo også er efternavnet på ham, som med Orson Welles’ skikkelse mener, at 30 år med blodige Borgia i Italien skabte stor kunst, og 500 år med schweizisk folkestyre fabrikerede et kukur.

Ord, som tæt på kunne være sagt af denne fortællings gustne bagmand og bankier, Erling Skjold. En kræftramt krøbling med en jordisk og kold logik om, at i en ond verden er det blasfemisk at være god. Sådan fremstår han versus den varme ekskæreste, den venstreorienterede Susanne Carlsen, da han, 30 år efter at han brat forlod hende, nu finder behag i at se hende igen. Hun skal skrive hans erindringer om et langt liv i grådighedens tjeneste.

’Ravnens rede’ er Susannes jegfortælling om en vintermåned på et slot ud for Bretagnes fascinerende lyserøde klippekyst. Over 50, fyret, også af sin mand, og freelancer med diverse jobs som journalist. Hidkaldt af sin gamle flamme og store kærlighed og altså installeret luksuøst på et pseudomiddelalderligt slot. Bygget af en velhavende polak i 1890’erne, siden brugt både af Gestapo og USA. Her sker der mystiske ting og sinistre sager, mens en fordækt franskmand flanerer flirtende omkring. Nok er Susanne genrens enfoldige heltinde, men bestemt ingen ingenue. Nej, en dreven håndboldpige, en hundjævel i stregspillet, selv som en frøken i fare.

Skruen strammes og Susanne er sin egen lykkes skruetrækker. Tidevandet trækker, natten tusser, og døden er nær, men også chance for romance midt i det bretonske vintervejr.

Leif Davidsen blev inspireret til sin tilpas korte og stramme fortælling af virkelighedens slot i Frankrig, som ud over sin arkitektoniske uhyrlighed også er kendt som stedet, hvor den polske nobelpristager Henryk Sienkiewicz skrev klassikeren ’Quo Vadis’. En roman om romerrigets begyndende forfald.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Hvilket også elegant flettes ind i denne både simple og sofistikerede gyserroman. En bagatel af et plot, men serveret på en måde, hvor Davidsen veloplagt anslår interessante temaer om vore dages miserable Europa. Med eskalerende grådighed, mangel på anstændighed og sammenhold. Alt drevet af en begejstret fortælleglæde. Kanske fordi han, fjernt fra sin øvrige motivkreds i geografi og genre, fritstillet skriver mere som en flamboyant og fabulerende genreforfatter end fantasiens journalist med faglig stolthed i behold. Vi er alligevel nærmere Graham Greenes thriller-teologiske univers end den gotiske gyser med genfærd og raslende lænker. Jovist kommer vi ned i kælder og kasemat. Men til senmoderne gys og tankevækkende chok, ikke til en banal tur i spøgelsestoget med skrig på dåse og dæmoner af plastik.

Mød Leif Davidsen på Bogforum:

Lørdag d. 11. nov., Krimimessen Horsens kl. 11:00

Søndag d. 12. nov., Lindhardt og Ringhof Forlag kl. 14:40

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden