0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Er det sexistisk, asocialt og vulgært at spise oksekød?

Madsociolog Jonatan Leer forklarer i ny bog, hvorfor oksebøffen har så stor værdi i den kulturelle klassekamp.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Ulrik Borch
Foto: Ulrik Borch

Oksekød er maskulint, og det er hovedsageligt mænd, der elsker kød. Men kvinder kan bruge bøffen som våben og nedbryde patriarkatet, hvis de udfordrer mandens eneret på oksekød, lyder et af argumenterne i debatten om kød.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der var engang en dansker. Han ville ikke længere spise oksekød. Det erklærede han offentligt, og så blev det en nyhed i medierne. Og han er ikke alene. Flere og flere står frem med denne ændring i deres kostvaner og fremlægger det som en begivenhed af almen interesse. Årsagen til deres fravalg er selvfølgelig, at vi i dag ved, at køerne prutter så meget, at det skader miljøet, så ud fra klimahensyn giver det mening. Men hvorfor gør de så meget ud af det over for andre?

Det er, fordi deres beslutning signalerer viden og dannelse, og det øger deres sociale status. Det etiske forbrug er nemlig en ny klassemarkør, siger sociologen Jessica Paddock, som Jonatan Leer citerer i sin bog ’Kød’, der er den seneste udgivelse i serien ’Tænkepauser’ fra Aarhus Universitetsforlag.

Og når lige præcis fravalget af oksebøffen har så stor en værdi i den kulturelle klassekamp, er det, fordi kød aldrig bare er kød. »Kød er kultur og en indgroet del af vores traditioner, sprog – og hverdag«, skriver Leer, som forsker i smagspædagogik og madkultur.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce