0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Shitstorm truer med at smadre lovende forfatterskab, før det overhovedet er kommet i gang

De første reaktioner på Amélie Wen Zhaos planlagte debutbog ’Blood Heir’ var positive, men så skete der noget i januar. Læs Efter Bogen, som er Politikens ugentlige spalte om stort og småt fra litteraturens verden.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Pr
Foto: Pr

Amélie Wen Zhao havde på sin hjemmeside fortalt, at hun skulle debutere som fantasyforfatter på et stort amerikansk forlag. Der blev indgået en aftale om tre bøger, og hendes forskud var ifølge amerikanske medier et beløb, der svarer til flere millioner kroner. Men nu er bogen trukket tilbage.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Intet er så godt for en bog, som når en læser fortæller begejstret om den. Anbefalinger fra læser til læser er guld værd. Det har forlagene selvfølgelig fundet ud af, og de er generøse, når de sender bøger ud til læsere, der har bogblogs eller er flittige til at fortælle om deres læsning på Goodreads.

Det var eksempelvis de sociale medier, der gjorde, at svenske Albert Bonniers Förlag købte Hanya Yanagiharas 800-siders roman ’Et lille liv’. Ja, de havde hørt, at den nok var god, men alene oversættelsen ville koste 200.000 svenske kroner. Kunne den nogensinde tjene det hjem? Forlaget var i tvivl, men da de sociale medier begyndte at koge over af reaktioner på bogen, tog den litterære chef, Daniel Sandström, chancen. De sociale medier havde taget beslutningen for ham, og han kom aldrig til at fortryde. Bogen har ifølge Svensk Bokhandel rundet et salg på 120.000 eksemplarer.

Det er den gode vinkel på de sociale medier. Den dårlige begyndte godt og er foreløbig endt skidt.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce