0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Stærk konstellation i ny bog: Hammershøis berømte stuer får nyt liv med citater af Kierkegaard

Vi får ganske enkelt øje på eksistensen hos Hammershøi og på det visuelle hos Kierkegaard i Lisbeth Smedegaard Andersens godt fortalte og ret spændende bog.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Dobbeltportræt, kunsteren og hans hustru, 1898. Fra bogen.
Foto: Dobbeltportræt, kunsteren og hans hustru, 1898. Fra bogen.

Vilhelm Hammershøi var kompromisøs æstetiker og hengiven ægtemand. Ny bog kobler malerens dobbeltposition sammen med Søren Kierkegaards skrifter.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Jeg elsker Hammershøi, jeg elsker Kierkegaard, så hvordan skulle jeg kunne undgå at elske en bog, der kombinerer Vilhelm Hammershøi med Søren Kierkegaard? Den er nu skrevet, af præst og kunsthistoriker Lisbeth Smedegaard Andersen.

Hvordan kobler hun så de to store københavnere sammen – født med 50 års mellemrum? Det gør hun overordnet ved at mene, at der i Hammershøis malerier foregår nogle refleksioner over forholdet mellem det æstetiske og det etiske (og slutteligt også det religiøse), som er i dialog med Kierkegaards skrifter, fortrinsvis ’Enten-Eller’.

Udgangspunktet er en intuition: Forfatteren beretter, hvordan hun i 1980’erne blev fascineret af Hammershøis dobbeltportræt af hustruen og ham selv (1898) på Aarhus Kunstmuseum, fordi det mindede hende om noget – hun kunne bare ikke lige huske hvad.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce