0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Mødet mellem kulde og varme skal skabe et ambivalent udtryk i fotobog om klimaflygtninge

Jacob Birch har lavet det grafiske arbejde til Daniel Ryes fotobog ’Mens vi venter’, der sætter fokus på klimaflygtninge. Her fortæller han om, hvorfor klimakrisen som emne kræver et dobbelttydigt udtryk.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Tor Birk Trads
Pressefoto: Tor Birk Trads
Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

»I arbejdet med omslaget har jeg fokuseret på at skabe et samspil mellem et køligt og varmt udtryk. Bogen handler om klimakrisen, og man må sige, at den jo kommer med dunkle udsigter. Det, syntes jeg, var vigtigt at afspejle. Derfor har jeg brugt blålige, kolde nuancer, der skal pege på det våde og oversvømmede, mens skriften i gul skal pege på det varme og tørken. Klimaforandringerne er ikke til at forudsige, og den uvished skulle også komme til udtryk visuelt«.

»Fotoet, som jeg har brugt, har en meget klar forgrund, mellemgrund og baggrund og skaber derfor en dybde. Men det ville jeg også gerne bryde lidt med og nærmest få det til at ligne et mønster lavet af marmor. Det er vigtigt, at fotoet får sit eget liv på omslaget, og det understreger blindpræget (hvor noget af siden løfter sig, red.), så mødet med bogen ikke kun bliver med øjnene, men også med hænderne. Det giver læseren en taktil fornemmelse og understøtter det grafiske udtryk«.

»Omslaget opsummerer bogen og selve situationen med klimaforandringerne: Det er både dramatisk og udramatisk. Katastrofen, oversvømmelserne ligger lige om hjørnet, men samtidig kan et barn stå på hænder og lege. Bogen har ikke som projekt at presse holdninger ned i halsen på folk, og det er også derfor, jeg har holdt titlen ’Mens vi venter’ relativt lille. For at få et subtilt udtryk i stedet for, at den var helt in your face«.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce