0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Lars von Trier bliver lagt op på briksen og underkastet psykoanalyse i ny bog

Litteraturlektor og kritiker Lilian Munk Rösing tager Lars von Triers film under filosofisk behandling i sin nye bog. Og det gør hun aldeles glimrende, selv om værkerne ikke altid opfører sig, som fortolkeren helst ser dem.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Christian Geisnæs/Nordisk Film
Foto: Christian Geisnæs/Nordisk Film

Det er interessant, når Munk Rösing lægger Triers film på briksen og underkaster dem diverse scanninger og psykoanalytiske tolkninger, mener anmelderen. Foto fra 'Nymphomaniac': Christian Geisnæs/Nordisk Film

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Lars von Trier er en af den slags kunstnere, som hærskarer af akademikere øjensynlig ikke bliver trætte af at analysere og udrede. Og man forstår det godt. I lighed med auteurskikkelser som Hitchcock, Kubrick, Bergman og Tarkovskij laver Trier film, som i al deres kompleksitet og mangetydighed inviterer fortolkningsindustrien til nærmest hvad som helst. Der foreligger allerede over 50 bøger om Trier, og nu er der kommet en til.​​​​​

Bogens titel – ’Hvorfor skider bjørnen i skoven?’ – skyldes, at Trier engang blev spurgt, hvorfor han laver film. Det var faktisk mig, der stillede dette elementære spørgsmål og fik svaret: »Hvorfor skider bjørnen skider i skoven? Fordi noget skal ud!«.

En hel del er kommet ud. Og Lilian Munk Rösing koncentrerer sig om hovedværkerne (minus ’Riget’), som hun tager under behandling med stadig henvisning til filosofferne Lacan, Zizek og Kierkegaard. Det er hendes idoler, der påkaldes som en slags højere magter. Og det viser sig – måske ikke så overraskende – at Trier er fuld af Lacan og Zizek og lidt Kierkegaard. Det er oplagt, for så vidt som Trier selv i sin kunst trækker på alt mellem himmel og jord – måske lige bortset fra Lacan, Zizek og Kierkegaard.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce