0

Tintin i virkeligheden

ingen

Fantasien til magten! Dét krav gjalder åbenbart igen gennem barne- og studerekamre i disse Potter- og Tolkien-tider. Selvfølgelig. Men betyder dét automatisk virkelighedsflugt? Nej, ikke uden videre, for hvad skulle fantasien bygge på uden erfaringen? Det mest pinligt ædru studium af virkeligheden kan således være befordrende for den rigeste, mest detaljerede fabuleren.

Sådan et snusfornuftigt ræsonnement passer lige til en af det 20. århundredes mest succesrige fortællere, på én gang naturalist og fantast, nemlig tegneren Hergé (Georges Remi). Og dermed også til hans detektiv og reporter Tintin - der ligesom Sherlock Holmes og andre store forgængere forener positivistisk omhu med en livlig forestillingsevne.

Sammenhængen kan nu studeres i et par nye pragtværker om hårtopreporterens eventyrlige oplevelser og deres forhold til den såkaldte virkelighed.

Pålideligt
Michael Farr er en britisk journalistkollega til Tintin, og hans bog er oprigtigt talt et scoop: 'The Complete Companion' til Tintin er ikke for store ord, for her gennemgås i lige så mange kapitler samtlige 23 Tintin-albums plus det ufuldendte 24., 'Tintin og Alfabetkunsten'. Meget splinternyt giver hans tekst ganske vist ikke, men et godt og pålideligt sammendrag af oplysninger, der før har været spredt i mange værker - de fleste kun på fransk.

I parentes bemærket: Sådan et sorteret kompendium sparer også én for det værste sludder i de talløse bøger, der nasser på Tintin's popularitet uden selv at have meget at bidrage med.

F.eks. Serge Tisserons søgte spekulationer over seriens krypterede hentydninger til Hergés familiehemmeligheder (i tre bøger, senest 'Tintin et le secret d'Hergé' 1993), eller B. Portevins endnu mere luftige vejviser til 'Le Monde inconnu d'Hergé' (2001): en kabbalistisk og frimurer-inspireret 'afkodning' af esoteriske budskaber i 'Fly nr. 714 til Sydney' - den med ufoen!

Farr holder sig til fakta om den historiske og geografiske baggrund (f.eks. om Japans indtrængen i Kina, kritisk skildret i 'Den blå lotus'), om personlige forbilleder for Tintins figurgalleri (fra våbenhandler Basil Zaharoffs korte gæsteoptræden i 'Det knuste øre' til professor Auguste Piccard som inspiration til Tournesol, mens Hergés egen farbror Paul f.eks. lagde fysiognomi til reporteren selv - besynderlig mangel på karakter dén mands kontrafej må have været udstyret med!). Og der bliver lejlighed til at strejfe Hergés liv og private genvordigheder som