0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Den gode historie om maleren Høst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
ingen
Foto: ingen
Faglitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Faglitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er liv i mytestoffet og de mere eller mindre sandfærdige historier om de store danske malere. Lise Svanholm har med sin nyudgivelse om Skagensmalerne understreget dette, og det samme gør sig gældende, hvad angår Oluf Høst.

Der er mange gode historier forbundet med hans liv, og ganske langsomt er han ved at finde sin plads ved siden af Skagensmalerne i den store kunstmytologi - her indtager han pladsen som Bornholms malergud nummer ét.

Hans liv er ægte autentisk. Han opbevarede ting i sildekasser, fordi det var det, som han kunne få på havnen. I dag ville gamle sildekasser være chikt på boligsiderne hos Alt for Damerne. Vi vil gerne påmindes om en verden, der ikke længere eksisterer, og i denne sammenhæng fungerer en afdød malers liv ypperligt.

Her er dagligliv i Danmark op gennem det 20.århundrede tilsat kunstnerisk stræben mod det åndelige indsat i en nostalgisk ramme i et pittoresk hus i Gudhjem. Der er mytestof nok til mange bøger.

Et bud på fortællingen om Oluf Høst er nyligt udgivet hos Forlaget Gyldendal. 'Høst' hedder bogen, og den er skrevet af journalist og forfatter Hansaage Bøggild. Han har tidligere udgivet en samling af Høsts breve, samt bidraget med essays om Høst i flere udgivelser.

Som man læser sig igennem bogen, føler man sig næsten hensat til gyngestolen foran kaminilden, hvor onkel fortæller om den store maler, han kendte engang. Der er masser af anekdoter og citater, som tegner et billede af Høst som en naturkraft i sig selv.

Han går i ét med de store mængder af adjektiver, der i bogen beskriver den bornholmske natur som det ypperste. Historierne myldrer frem ud og ind af hinanden, og efter endt læsning er man fascineret af den samlede historie om Høst, men til gengæld er man ikke blevet særlig meget klogere. Jeg får lyst til at spørge, jamen hvorfor alle historierne - til hvilket formål?


For eksempel er det svært at få en lang opremsning af de mange berømtheder Høst kendte, hvis disse informationer ikke bliver sat i større perspektiv. Ligeledes er det svært at stille noget op med sammenkoblingen mellem sønnen Niels Høsts tragiske død ved østfronten og de samtidige mørke korsfæstelsesscener, hvis man kun finder svage hentydninger til denne kobling og ikke en regulær påvisning af sammenhæng.

En redegørelse er også, hvad der savnes, når Bøggild bevæger sig ind i en diskussion af Høsts malestil. Det er interessant at få at vide, at Høst reducerede afstanden mellem impressionisme og ekspressionisme. Det er faktisk så interessant, at man sagtens kunne have forfulgt denne problematik meget længere, end det er tilfældet.

På indersiden af smudsomslaget, introducerer man bogen med linierne »Det er ikke altid god tone at arbejde liv og værk sammen, men det kan være gode forudsætninger for en nyttig form for kunsthistorie - og den morsomste!«.

Til dette må svaret nødvendigvis være, at ingen længere kerer sig om den gode tone, men skal kunsthistorie være til nytte, må man vælge. Både en biografi og en kunsthistorisk behandling af Høst og hans værker er nødvendige.

Problemet opstår, når man forsøger at gøre begge dele på én gang. Det er en tendens i tiden at kunsten skal ses gennem skæbnen af dens skaber. Det er en damebladstendens, der har uendelig lidt at gøre med kunsthistorie.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu
<