0

6 hjerter: Islamolog tager tyren ved hornene i fremragende værk om profeten Muhammed

Religionshistoriker og islamolog Jakob Skovgaard-Petersen er rette mand på rette tid og sted. Hans nye bog om Muhammed – eller rettere: om alverdens ideer om Muhammed – er et smukt eksempel på, hvordan solid indsigt og sagkundskab slår enhver populisme og letkøbt forklaring til jorden.

fra bogen
Illustration: fra bogen

Ifølge islam er Muhammed den sidste profet. Her ses han med en af forgængerne, Jesus.

Muhammed var et ganske almindeligt menneske. Vi ved meget lidt om ham, men den religiøse fantasi har været på arbejde i mange hundrede år, og i fortællingerne er han med tiden blevet en særdeles fyldig person. Præcis ligesom Jesus, Buddha, Zarathustra eller andre af de gamle religionsstiftere, sektledere, eller hvad man nu foretrækker. Muhammed er blevet formet og omformet igen og igen, og Jakob Skovgaard-Petersen fortæller om hvorfor og hvordan.

I Jesus-forskningen siger man som ren rutine, at hver tid og hvert sted har sin egen Jesus, og vejen fra den mytiske skikkelse til den historiske virkelighed er fyldt med huller, skærver og skarpe sving. Det samme gælder for Muhammed. Vi kan ret enkelt se, hvad folk i tidens løb har forestillet sig om ham, men kun vanskeligt udfolde de historiske fakta. Muhammed er et hagiografisk produkt – han bor i en helgenfortælling. Mange helgenfortællinger, faktisk.

Det er bogens vigtigste pointe. Mennesker former deres guder og hellige mænd og kvinder, som de vil, og Muhammed er derfor sine tilhængeres udtryk mere end sit eget. Sine mange forskellige tilhængere, for der har aldrig været én Muhammed, fordi der aldrig har været én slags muslimer eller en slags islam. Muhammed er netop muslimernes Muhammed, men i det øjeblik andre forholder sig til ham, bliver han også deres.

Det er trist, men uundgåeligt, at et særligt perspektiv trænger sig på. Muhammed-tegningerne spøger stadig, og forfatteren tager tyren ved hornene. Jakob Skovgaard-Petersen undersøger årsagerne til balladen og forklarer, at det ikke var tegningerne i sig selv så meget som nedgørelsen af profeten, det handlede om. Muhammed som muslimernes ideal, nedgjort og forhånet. Da over 40 ledende muslimske muftier, professorer m.v. fordømte volden mod danske ambassader og afbrændingen af danske flag, erklærede de, at danskernes modvilje mod Muhammed skyldtes, at vi ikke kender nok til hinandens verdener.