Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Provokerer. Marina Cecilie Roné vender i sin aktuelle roman tilbage til det stof, hun indledte sit forfatterskab med. Foto: Isak Hoffmeyer

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Som abonnent får du 15 procent rabat i Boghallen og 20 procent rabat på Saxo Premium. Læs mere på politiken.dk/plus.

Er denne Lolita lykkelig?

Marina Cecilie Ronés skildrer udfordrende en ung piges forhold til en ældre mand.

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Helene kender vi fra Marina Cecilie Ronés forrige roman ’N.I.M.B.Y.’ Hun var gift med den døende Anders, og romanen skildrer hendes og de tre sønners håndtering af den svære tid før og efter hans død.

Den nye roman, ’Det skete’, tager fat et år efter, hvor Helene er taget i sommerhus på Fanø for at få en pause. Fire septemberuger har hun, mens moderen passer drengene og huset i Nordsjælland.

Vilde kaniner
Nutidsplanet er en sart skildring af disse ugers time out i Fanøs blæst, hav og sand. Hun mødes lidt med en mand, en læge, der »gemmer sig« en tid.

Han har også brug for en pause efter at have opereret lidt for mange gange i alkoholpåvirket tilstand. Men først får Helene selskab af en af Fanøs vilde kaniner. Den står ved havedøren, som Helene forsigtigt åbner:

»Det var svært at sige, hvem der lokkede hvem. Nogen fælde var der jo ikke tale om«.

»Og så skete det«, som det hedder med en omskrivning af titlen. Kaninen hopper ind, Helene undlader at lukke døren – »så ville den være en fanget kanin« – men den bliver frivilligt, spiser hendes mad, og hun ender med at tage den med hjem efter ferien.

Lolita og F.
Når jeg opholder mig så meget ved den kanin, er det, fordi den bliver et billede og en tolkningsnøgle til noget, der er sket i Helenes barndom.

En stor del af romanen er flashbacks til Helenes barn- og ungdom, bl.a. til det forhold, hun som 12-årig havde til en mand, der var hendes fars ven og gamle klassekammerat.

F., som han kaldes, har kendt hende, siden hun blev født, han kommer i familien, og en aften, hvor han som vanligt kysser hende godnat, opfordrer hun ham med inviterende bevægelser til at berøre sig.

»Hun var klar«, hedder det. Forholdet står på i nogle år, erfarer vi senere.

Ansvar udtales ikke
Det er jo en slags incesthistorie, men Helene skildres ikke som et offer, men som en forførende og særdeles aktiv Lolita.

Hvem lokker hvem? Helene opsøger manden i svømmehallens sauna, besøger ham hjemme, da konen er på ferie. Der sker ikke noget, hun ikke vil have, men der sker en hel del, nøje optegnet.

Da hun som 18-årig får en jævnaldrende kæreste, er han glad for at være den første. Helene river ham ikke ud af vildfarelsen, men hemmeligheden slynger hun senere i hovedet på faderen i affekt.

Han bliver rasende på F. og træder ud af sin nuværende passive rolle som manden på bænken med plastikposen fuld af øller. Han bor i et lånt sommerhus, familien er han på det tidspunkt ude af. Han beskrives som veg, mens den vidtløftige mor havde masser af mænd omkring sig.

Hvor er forældrene henne i det, der skete? Ansvar er ikke en kategori, der udtales.

Dyresymboler
Romanen fortælles med mange spring frem og tilbage i tid. Roné dyrker showing frem for telling, og man må selv af de mange situationsberetninger stykke historien sammen, og ikke mindst holdningen.

Er det en historie om lykkelige Lolita, om at bryde et af vores sidste tabuer, Roné har villet fortælle? Og er det i så fald en sand historie, eller rent ud en ubehagelig idyllisering?

F. siger til Helene, da hun møder ham igen efter årtier: »Helene, man kan købe skyld for en skilling alle vegne når som helst. Det interessante er, at selvom vi var blevet opdaget, så var livet gået videre alligevel. Livet går altid videre«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Sket er sket, de var begge to lige gode om det, og de døde ikke af det, måske tværtimod. Kaninsymbolet tyder på, at det er det, vi skal uddrage af historien.

Der er andre dyrebilleder i romanens konstruktion. En fugl i et bur, der ikke vil flyve, da den får friheden, men falder til jorden som en sten. Fanøs gamle fuglekøjer – dvs. fælder, fuglene ikke kan komme ud af, fordi de ikke ved, hvordan man vender om og flyver ud.

Tilbage til debuten
’Det skete’ er en roman, som man har svært ved at få orden på i sit hoved.

Roné skriver med sit fine sanseapparat om at stå i et vadested. Fremstillingen af den midaldrende Helene, der skal finde sig selv efter tabet af sin mand, er nærværende, men det er fremstillingen af pigens seksualitet, der er det udfordrende omdrejningspunkt.

Dermed griber Roné tilbage til det stof, hun indledte sit forfatterskab med i den ligeledes provokerende samling debutnoveller ’Ud af et skød’.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden