Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Politiken. Hovedpersonen i Morten Sabroes nye roman er gift med kulturredaktøren på Politiken. Her ses forfatteren selv på chefredaktørkontoret på Rådhuspladsen. Arkivfoto: Finn Frandsen

Politiken. Hovedpersonen i Morten Sabroes nye roman er gift med kulturredaktøren på Politiken. Her ses forfatteren selv på chefredaktørkontoret på Rådhuspladsen. Arkivfoto: Finn Frandsen

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Som abonnent får du 15 procent rabat i Boghallen og Saxo Premium til 79 kr. om måneden. Læs mere på politiken.dk/plus


Sabroe formår kun næsten at forføre

Forfatteren overbeviser kun halvt med sin thriller om en mand i midtvejskrise.

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En af forrige århundredes store anmeldere af klassisk musik fortalte engang i et interview, at han som ung anmelder blev opfordret til ’at komme kunsten i møde’.

Han skulle så at sige se bort fra småfejl og mindre heldige passager og i stedet søge at favne kunsten og dens udøvere.

Anmelderen besluttede sig for det modsatte: Han insisterede på, at det var kunsten og det enkelte værk, der skulle demonstrere sin nødvendighed og forføre ham. Ikke omvendt.

På flugt fra sig selv Spørgsmålet er, om den gamle anmelder ville være nået til vejs ende i Morten Sabroes nye thriller, ’Det 13. Spil’, for den første tredjedel af bogen er, trods stilistiske lyspunkter, ikke særligt imødekommende. Arthur Hellmann på 42 år er på flugt. Fra verden, fra sine dæmoner, fra en mystisk fremmed mand – men mest af alt tilsyneladende på flugt fra sig selv. Hvorfor er svært helt at få hold på. Flugten har ført ham til et cambodjansk strandparadis, hvor han flexer rundt mellem flere virkeligheder: Om noget er hændt, læst eller erindret, eller om det hele er ren paranoia, er umuligt at afgøre.

Kedsommeligt frustreret
Sabroe forsøger fra begyndelsen – og hen over 60 sider – at etablere en fornemmelse af uhygge, vold og frygt med diffuse nedslag, men desværre uden at fornemmelsen forplanter sig og slår rod.

Tiden skrues tilbage, stedet er nu Danmark – og pludselig er Arthur Hellmann bilforhandler, gift med kulturredaktøren på Politiken, Charlotte, og far til den teenageramte Sofia, der ensomt lever sit forkælede og forsømte liv.

Arthur har penge nok til at være kedsommeligt frustreret, og han er angst for det meste: for at der skal ske noget med datteren, for at konen knalder ved siden af, for ikke at slå til.

Charlotte synes mest optaget af sin karriere og giver den fuld skrue uden at se sig tilbage. Under småondskabsfulde, men også underholdende beskrivelser af det litterære og tilsyneladende politisk korrekte parnas omkring Politikens kulturredaktion fremstår Arthurs person langsomt mere tydeligt.

Et spil på liv og død
Og pludselig sker der noget.

Datteren Sofia drages i sin søgen efter meningen med livet af en mand og et vanvittigt spil på nettet, som pludselig bliver virkelighed. Et spil på liv og død. Datterens farlige leg hvirvler Arthur ind i et sygt univers med angst, drab og flugt, og da både de indre og de ydre dæmoner slippes løs, går Arthurs liv i stykker.

Selv om historien om et computerspil, der bliver til dødelig virkelighed, næppe kan kaldes original, demonstrerer Sabroe i anden halvdel af romanen sin tydelige tæft for genren

Paranoiaen bliver hans følgesvend på den flugt til Sydøstasien, som romanen åbner med.

Romanen glider således fra velskrevne, men usammenhængende handlingsnedslag til en efterhånden fremadskridende fortælling med klare thrillerelementer.

Selv om historien om et computerspil, der bliver til dødelig virkelighed, næppe kan kaldes original, demonstrerer Sabroe i anden halvdel af romanen sin tydelige tæft for genren.

God anden halvleg

Bogens styrke er derudover Sabroes velhængte sætninger på snor og hans evne til gennem hovedkarakteren at beskrive temaer i tiden – og så til alligevel at styre bogen næsten sikkert i land, sådan at første halvdel heldigvis giver mere mening, når anden del er læst. Svagheden ligger i den alt for diffuse begyndelse, der nok ville have fået den gamle musikanmelder til at gå tidligt hjem, for forførende er den ikke.

Men anmelderen ville dermed også have snydt sig selv for en lidt mere underholdende oplevelse i anden halvleg.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden