Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Mars. Dylan Horrocks' tegneserie om den magiske pen er en tour de force fra det ene erotiske og farefulde rumeventyr til det næste, men også en eksistentiel rejse. Uddrag fra tegneserien

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Som abonnent får du 15 procent rabat i Boghallen og 20 procent rabat på Saxo Premium. Læs mere på politiken.dk/plus.

Kunsten at kruse en dulle

Dylan Horrocks' spritnye tegneserie er et usædvanligt og bundcharmerende værk.

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Man sidder og kruser en dulle, og pludselig sker der noget på papiret, som ligner noget og sætter ting og sager i gang.

Tegneserielegen er en leg med tegnestregen. Den kan udvikle sig i en alvorlig eller en fjollet retning. Måske ligner to svungne streger pludselig en ferskenlækker røv trukket som spaghetti ud af fantasien.

Men uanset hvilken vej den magiske pen fører tegneren, er tegneserien en udtryksform, som mere konsekvent end de andre kunstarter forholder sig selvbevidst og humoristisk til sin egen tradition.

Arketypisk

De gamle tegneseriehelte har det med at dukke op i de yngre kollegers værker. Det fortæller noget om det ukueligt legende element, men røber også tegneseriens position som ung kunstart med stærkt kulørte rødder, der bakser med en kunstnerisk legitimitet spændt ud mellem art og pulp.

Set i det perspektiv er Dylan Horrocks’ værk ’Sam Zabel og den magiske pen’ arketypisk. Alligevel er den på mange måder helt speciel i sit sanselige nørderi. Det skyldes ikke mindst, at den 49-årige internationalt anerkendte Dylan Horrocks er fra udkantsområdet New Zealand.

Horrocks har arbejdet for DC Comics, men i historien om den magiske pen er det den newzealandske tegneseriefortid, der blandt meget andet afdækkes. Eller i hvert fald kærlighedserklæres. For det er alt andet end en historielektion af de gravalvorlige.

Horrocks har blik for både friheden, charmen, erotikken og det lumre i tegneseriernes bløde kurver og smægtende blikke

Tonen minder mig faktisk lidt om landsmanden Peter Jacksons fupdokumentar ’Forgotten Silver’, hvor Jackson ’opdagede’ et glemt stumfilmshollywood i New Zealands jungle.

Hovedpersonen er tegneserieskaberen Sam Zabel, der sidder fast i en gevaldig skriveblokering og midtvejskrise. Denne Zabel, der har solgt sig selv til superhelte-på-samlebånd-industrien og ikke længere kan finde glæden og fantasien i sin metier, ligner unægtelig en selvbiografisk inspireret skikkelse.

Fantasien er blegnet og sanseligheden drænet ud af papir og ægteskab.

Sams situation som tegneseriedeprimeret er trist og farveløs, men er det heldigvis ikke på papiret!

Sam kæmper med at få færdiggjort sin stærkt forsinkede nye sending ’Lady Night’, men hver gang han blunder, springer hans superheltinde ud som hårdtpumpet dominatrix og tér sig forførerisk som opfyldelsen af en af de våde drømme, den deprime pullovermand ikke vil være ved.

Fanget i fantasien

De små erotisk inspirerede sidespring i Sams alibivandtætte interesse for kunsthistoriens nøgne kvindeskikkelser får fuld skrue, da han pludselig bliver revet ud af virkeligheden.

Af en magisk pen, af en bebrillet, feministisk tegneserienørd ved navn Alice, af skolepigen Miki i uniform og raketstøvler og en stak tegneserier fra 1950’erne. ’The King of Mars’ og ’The Queen of Venus’ af Evan Rice.

Sam lander på Venus og må sande, at det med at mænd er fra Mars og kvinder fra Venus, også gælder i en gammel sci-fi-tegneserie, der udspiller sig på fremmede planeter på salig Jens Lyns tid.

Men hvor Jensemanden var en kysk fætter, går det anderledes skamløst for sig på Venus, hvor Sam får mulighed for at få opfyldt sine vildeste harems-fantasier. Man må vel godt, når det kun er i fantasien?

Problemet er bare, at hvis dette er en fantasi, er det ikke en fantasi, Sam uden videre kan slippe ud af. Og vil han overhovedet?

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Eksistentiel opdagelsesrejse

Det bliver en omtumlet rejse fra det ene erotiske og farefulde rumeventyr til det næste. En rejse rundt i New Zealands tegneseriearv, men også en eksistentiel opdagelsesrejse for en midaldrende mand i krise og en usædvanlig diskussion af kønsroller og erotiske fantasier i tegneserier.

Tegneserierne har traditionelt været et frirum for at udleve især mandlige erotiske fantasier. Uanset om tiden har været puritansk eller løssluppen, har tegneserien testet temperaturen i badevandet med mere end en tå.

Horrocks har blik for både friheden, charmen, erotikken og det lumre i tegneseriernes bløde kurver og smægtende blikke. Tegn et pænt bryst, og de fleste mænds hjerter vil uvilkårligt slå lidt hurtigere.

At det er tilfældet, udnytter Dylan Horrocks i en festlig og tankevækkende fortælling, hvor den mere alvorlige humanistiske graphic novel-streg, som man kender den fra Craig Thompson (’En dyne af sne’, ’Habibi’) og Alison Bechdel (’Bedemandens datter’) smelter sammen med en historisk bevidst og flot farvelagt stil, der blander kunsthistorie, manga og gamle kulørte hæfter til en bundcharmerende helhed.

Selv om det med de newzealandske tegneserier måske bliver liiige lovlig lokalt.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden