Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

succes. Paula Hawkins er blevet katapulteret op på toppen af bestseller- listerne med sin debutbog, ’Kvinden i toget’, som er den bedst sælgende debut i verden. Pr-foto

succes. Paula Hawkins er blevet katapulteret op på toppen af bestseller- listerne med sin debutbog, ’Kvinden i toget’, som er den bedst sælgende debut i verden. Pr-foto

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Som abonnent får du 15 procent rabat i Boghallen og Saxo Premium til 79 kr. om måneden. Læs mere på politiken.dk/plus


En ibsensk og fremragende thriller om den moderne kvinde

Paula Hawkins debuterer med en gammeldags, men alligevel nytænkt kvinde-alene-i-verden-krimi.

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Domestic noir er det nye sort, som i succes på verdensplan muligvis afløser Nordic noir. Men sådan set taler vi om at gå tilbage til krimigenrens familiære rødder. Til Wilkie Collins’ ’Kvinden i hvidt’ fra 1860 og Henrik Ibsens ’Et dukkehjem’ fra 1879.

Intrigante og inciterende mere eller mindre krimiagtige historier, som foregår i kritiske rammer omkring kvinders stilling i ægtestand og samfund. Det er, præcis hvad Paula Hawkins’ fremstormende og velskrevne bestseller ’Kvinden i toget’ gør. En flerstrenget thriller styret latent af denne tematik.

Hvad er det for (ukendte) mænd, kvinder gifter sig med? Hvorfor falder de for decideret dumme svin eller den pæne fyr, som er psykopat i skabet? Hvor meget lever begge køn stadigvæk i et fallokratisk samfund, hvor personen med pikken har magten, æren og ofte pengene? Nok især i Storbritannien, hvor kernefamilien er mere fastlåst som ideal end i Norden.

På det sæt er Hawkins’ roman om en stakkels kvinde alene i verden henrivende gammeldags. Men som en original, overraskende og overordentlig velkomponeret variation.

Midt i 30’erne er Rachel en falden kvinde i den alkoholiserede udgave. Hun er ved at drikke sig ihjel og tager hver dag toget fra sin forstad ind til London for at lave ingenting. Hun er nemlig arbejdsløs, pinligt fyret på grund af druk. Hvilket hun ikke tør fortælle veninden, hun bor hos.

Hvorfor får nogle kvinder børn ved et eneste knald, mens andre må leve traurigt med deres goldhed?

Hun drak i sit ægteskab og drak sig ud af sit ægteskab. Måske på grund af sin barnløshed, muligvis på grund af sit liv i almindelighed, i særdeleshed måden, den moderne kvinde lever det på.

At sige, at Rachel er ved at gå i hundene, er en fornærmelse mod menneskets bedste ven. Hun er helt nede at runde bunden, så langt ude, at hun generer manden Tom i hans nye ægteskab. Men hver dag kører hun med toget forbi et lille hus med et ægtepar. Som en anden madame Bovary begynder hun at skrive sin egen iscenesatte hjerteroman om disse to i det lille hus ved jernbanen. Simpelthen det perfekte par.

Han tager på arbejde om dagen, hun nusser rundt derhjemme. Læg mærke til glansbilledet, han udearbejdende, hun hjemmegående. Men så en dag har husmoren besøg af en mand, som ikke er hendes mand, og så med et forsvinder hun og bliver væk. Indtil. Jamen, min mund er lukket med syv segl og en togbillet.

’Kvinden i toget’ er typisk for sin tid en thriller om de situationer og illusioner, det senmoderne samfund giver kvinder. Hvornår er karrieren vigtigere end kærligheden? Hvorfor får nogle kvinder børn ved et eneste knald, mens andre må leve traurigt med deres goldhed?

Som allerede påpeget ikke en særlig ny motivkreds inden for den borgerlige litteratur, men Hawkins drejer den rundt i thrillerens tørretumbler fyldt med kvindestemmer, der fortæller deres divergerende historier om svigt, bedrag og mord. Historier, som alligevel passer sammen som brikker i et fermt puslespil.

Forfatteren er en fremragende plotmager. Selvom visse krimifundamentalister vil sige, at hun snyder ved at indføre en fortællerstemme, som er mere metafysisk end realistisk. Det gør ikke noget, og de onde får trods alt kam til deres hår.

Overraskende, uforudsigelig (næsten) og virtuost sat op med en morale, som såmænd ikke er fjernt fra Liza Marklund og anden nordisk femikrimi.

Hør Politikens bedste kritikere og journalister vende tidens vigtige bøger, debatter og tendenser i vores nye ugentlige litteraturpodcast med Jes Stein Pedersen. Bogfolk kan høres som podcast i bl.a. iTunes, på politiken.dk/podcastog i Politikens nye app 'Politiken Podcast', som kan hentes i app store.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden