Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

overvågning. I Colum McCanns bog 'Tretten måder at se på' kommer vi med helt ind i forfatterens værksted.
Foto: Joachim Adrian (arkivfoto)

overvågning. I Colum McCanns bog 'Tretten måder at se på' kommer vi med helt ind i forfatterens værksted.

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Som abonnent får du 15 procent rabat i Boghallen og Saxo Premium til 79 kr. om måneden. Læs mere på politiken.dk/plus


En pensionist på Manhattan og en aldrende nonne er blandt personerne i fire fremragende fortællinger

Overvågningskameraer er omdrejningspunktet i irskamerikanske Colum McCanns nye bog 'Tretten måder at se på'.

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Mange af os skifter vist mellem at synes, at det er for meget og for lidt med de mange overvågningskameraer, der konstant observerer og optager os.

For meget, når vi for det meste bare gerne vil passe os selv, og for lidt, når noget en gang imellem går galt. Hvad de tusindvis af kunstige øjne betyder for vores liv og færden, er et stort spørgsmål. Gør de den sociale virkelighed mere gennemsigtig, eller gør de os måske snarere opmærksomme på, hvor gådefuld den er?

Spørgsmålet melder sig under læsningen af den irskamerikanske forfatter Colum McCanns nye fremragende bog ’Tretten måder at se på’. I hver af de fire fortællinger optræder der kameraer, som bevidner visse centrale begivenheder, der ikke desto mindre kræver fortolkning fra et væld af perspektiver.

LÆS ANMELDELSE

Titlen er lånt fra et berømt digt af den store amerikanske lyriker Wallace Stevens, ’Tretten måder at se en solsort på’, og er også titlen på bogens første og længste fortælling. Den er så lang, at den betegnes som en roman, mens de tre sidste kaldes for historier.

Begivenhederne balancerer på kanten af kriminalintrigen, uden at dét bliver hovedsagen

I titelfortællingen møder vi den 82-årige pensionerede dommer Peter Mendelssohn på dét, der skal blive den sidste dag i hans liv.

Vi oplever hans opvågnen i lejligheden på Manhattan, hans samtaler med husassistenten Sally og ikke mindst hans rige indre monologer, hvori tankerne bølger frem og tilbage over et langt liv – og med mange uafklarede relationer, til både levende og døde.

Juristens forkærlighed for sproglig præcision er intakt, og det er en udsøgt fornøjelse at følge ham søge efter det perfekte udtryk.

Vellykkede fortællinger

Ulastelig klædt møder Mendelssohn op til en frokost på en mondæn italiensk restaurant med sin fortabte søn, hedgefondbestyreren. De sidder ved samme bord, men kløften imellem dem er så dyb som Marianergraven.

Og det uforløste forhold mellem far og søn er knudepunktet i fortællingen – og måske også en nøgle til at forstå det voldelige overfald med døden til følge, der overgår Mendelssohn efter frokosten.

Vi følger betjentenes arbejde med at opklare og forstå, hvad der er sket, som igen og igen sammenlignes med dét at ville forstå et digt, der altid bevarer en uforklaret rest – i hvert fald hvis det er et godt digt. I samme forstand er fortællingerne i McCanns samling vellykkede.

Begivenhederne, som tre ud af de fire fortællinger drejer sig om, balancerer på kanten af kriminalintrigen, uden at dét bliver hovedsagen. Sådan er det i historien om en mor på den irske vestkyst, hvis adoptivsøn forsvinder og sandsynligvis er druknet.

LÆS OGSÅ

Eller i samlingens sidste fortælling, om en aldrende nonne, der på tv ser en mand, der 37 år tidligere har voldtaget og mishandlet hende. Det sætter hendes nådebegreb på prøve.

En enkelt meta-historie rummer samlingen også, om en forfatter, der sidder og skriver en nytårsnovelle til en avis, om en kvindelig soldat i Afghanistan. Her kommer vi helt ind i forfatterens værksted og delagtiggøres i de utallige alternativer, der ligger bag hvert valg.

Teksten er sikkert velegnet som pensum på et creative writing-kursus, men i sammenhængen falder den lidt ved siden af de eksempler på eminent fortællekunst, som bogen i øvrigt byder på.

Med stor smidighed bevæger fortælleren sig imellem sit eget sprog og personernes i historier, der sætter den stadig mere veldokumenterede sociale virkelighed i relief og giver den dybde og perspektiv – ikke bare ét perspektiv, men mange.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden