0

Giv en julegave, der glæder langt ind i det nye år. Giv et abonnement på Politiken

Ny børnebog byder på kærlighed, vand og overvældende syner

Louis Jensen har skrevet en rigtig Louis Jensen. Det er en god ting.

Kenneth Lysbjerg Koustrup
Arkivfoto: Kenneth Lysbjerg Koustrup

I begyndelsen af marts fik Louis Jensen Politikens Frit Flet-pris for sin indsats i fantasiens tjeneste. Men det stopper ham ikke. Den flittige forfatter har nu allieret sig med folkene bag Hopspots og flethopper allerede af sted med en ny historie. Denne gang om slikmutters lakridsholdige lykkeposer, der måske ikke er så lykkelige, at det gør noget.

Hopspots er en ny måde at lære dansk på, mens man bevæger sig. Ungerne hopper rundt på trådløse skiver, der hver især afspiller et bud på, hvad der sker i historien og leverer nye oplysninger, spil og ordlege. Det skal nok blive sjovt, og hvis man løber sur i rækkefølgen, kan man gå tilbage til papirbogen, som man også kan løbe sur i, men så gør man det i kronologisk rækkefølge.

Her er en rigtig Louis Jensen! En dreng og hans ven opdager, at der nede i de omtalte lykkeposer – som staves med kun ét k (det er da også mærkeligt?) – ligger forskellige dele til en krop. En lakridskrop. Samtidig er drengen, der fortæller, forelsket i Linda, for der er altid hjertebanken i Louis Jensens bøger. Drengen og hans ven Peter jagter de manglende kropsdele, og det er her, hotelejer Blom kommer ind med den smukke kvinde og den krasbørstige hund, som hedder Schæfer. Linda er mest forelsket i Jørgen, som er god til fodbold, men efterhånden forsvinder han i forskellige lakridsdele. Dog kan han score selv som blind og etbenet (det er godt gået!). Byen, hvor det hele foregår, ligger ud til fjorden. Sådan er det altid i Louis Jensens historier. Vand skal der til.