0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

6 hjerter: Verdenslitteraturens smukkeste kønsskiftedrama sprudler i dansk nyoversættelse

Den berusende fantasyroman ’Orlando’ går i blodet og i benene, som en rastløs rejse gennem tid og rum, kredsende om eksistensens grundspørgsmål.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Virkelighedens Orlando hed Vita Sackville-West og var Virginia Woolfs veninde og elskerinde. Portrættet er med i 'Orlando', som også kaldes en biografi. Foto fra bogen

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er en smuk, intim scene i filmen ’Den danske pige’ (2015), hvor den nøgne Einar poserer foran et spejl, klemmer lårene sammen om pikken, så denne maskulinitetens hyldede og (ifølge Freud) misundte attribut glider – om man så må sige – i baggrunden. »Hvad så? Hvem så?«, kunne man med en replik lånt fra Virginia Woolfs ’Orlando’ spørge. For hvem er mennesket i spejlet nu, hvor sidder kønnet?

Tom Hoopers film om maleren Gerda Wegener og hendes mand, Einar Wegener, der som den første person nogensinde (vistnok) i 1930 undergik en kønsskifteoperation, har gjort transpersoner verden over vrede. Det transkønnede liv skildres unuanceret, som en ensom tragedie, lyder kritikken bl.a.

Måske. Men spejlsekvensen kan i det mindste ses som en (ensom) lystfyldt gestus til identitetens og seksualitetens ordløse landskab, det uendelige fri- og spillerum, hvor selv kønsforskere mangler sprog. For bliver vi, uanset hvor meget vi bytter tøj og kønsorganer, nogensinde færdige med at spørge: »Hvad så? Hvem så?«.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Annonce

For abonnenter