0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Farlige affærer

Richard Ford er på vej med afslutningen på sin store, amerikanske trilogi om Frank Bascombe, men først får hans danske læsere forfatterens melankolske fortællinger om mænd og kvinder, der står med begge ben placeret ude over afgrunden.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

FRIHED. »Man kan ikke gøre ægteskabet til et forhold, hvor man på en eller anden måde har forældremyndighed over hinanden«. Richard Ford, gift på 37. år. -Foto: Anders Birch

Feature
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Feature
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det skete i 1949, men Richard Ford husker det krystalklart. Det var her, forfatteren Richard Ford blev født.

Hans mor og far står uden for gourmetrestauranten Antoine's i det franske kvarter i New Orleans.

De er ophidsede og råber ad hinanden. Faderen maser sin hustru op imod væggen på restauranten. Hun græder, og de skændes højlydt.

En fem-årig Richard Ford ser til.

Undrende.

Forklaringer slår ikke helt til
I dag er han 61, og han spekulerer stadig over, hvad det var, der foregik mellem hans far og mor dengang.

Var de bare fulde? Havde faderen lagt an på en anden kvinde? Havde moderen været utro? Eller var de bare sure på hinanden?

Richard Ford har ingen anelse om, hvad der skete. Men han kan heller ikke lade være med at konstruere historier, der kan indkredse en forklaring.

»Det er den slags, der gør nogle til forfattere. Når vi ser sådan en episode, ser vi et mysterium, hvor de normale forklaringer ikke helt slår til.

Derfor skriver vi os hen imod en oplevelse, hvor vi måske får tilfredsstillet vores nysgerrighed«, fortæller Richard Ford.

Mangfoldighed af synder
Uden for USA er han mest kendt for romanerne 'Sportsjournalisten' og 'Uafhængighedsdag'. Næste år bliver trilogien komplet med romanen 'Som landet ligger'.

De to første bøger om journalisten og ejendomsmægleren Frank Bascombes liv har foreløbig indbragt forfatteren Pulitzerprisen og PEN/Faulkner-prisen.

I øjeblikket er Ford dog i København for at fortælle om sin nyeste bog på dansk, historiesamlingen med den noget usexede titel 'Kvalitetstid'.

En samling, der på amerikansk hedder 'A Multitude of Sins' - en mangfoldighed af synder - hvad der er noget mere dækkende for bogens indhold, eftersom den indeholder en serie historier om alt det, kvinder og mænd forventes at afholde sig fra, når de er gift.

Basalt menneskeligt og beskidt
'Scener fra et utroskab', som Informations anmelder forleden skrev.

Dén titel ville Ford ikke bryde sig om, for han synes, historierne i 'A Multitude of Sins' bliver mindre interessante, hvis man læser dem alene med den optik.

»De bliver mere interessante, hvis man siger, de handler om noget basalt menneskeligt og beskidt. Faktum er, at folk gør det, personerne gør i disse historier, nat og dag, konstant. Også selv om de meget stærkt føler, at de ikke burde gøre det«.

»Hvis man vil forsøge at forstå, hvad der foregår mellem kvinder og mænd, må man skubbe den moralske fordømmelse til side og bare lade sig påvirke af historierne i bogen. Det interesserer mig at beskrive, hvordan vi mislykkes i forhold til hinanden«.

»At få et sprog, som viser, hvordan vi mislykkes. Gennem historierne forsøger jeg at fortælle det på en måde, vi ikke kan i dagligsproget«, siger Richard Ford.

Tæv
I en af historierne lader han en mand stå på Grand Central Station i New York, og pludselig ser han manden, hvis kone han havde en affære med halvandet år tidligere. Det endte dengang med, at han fik tæv af manden og blev smidt ud i natten.

Nu kan han ikke dy sig for at henvende sig til elskerindens mand, og selv om de kun taler sammen et par minutter, står det bagefter klart, at en familie efterfølgende fik revet tæppet væk under sig.

I fortællingen siger hovedpersonen:

»Fra enhver synsvinkel, undtagen på nært hold som jeg så det fra, var det almindelig utroskab - opløftende, spændende og så, efter kort tid, da vi havde krydset kontinentet adskillige gange og forårsaget ulykke, skam og hjertesorg for så mange mennesker som muligt, blev det skuffende og uværdigt og til slut næsten katastrofalt for de samme mennesker«.

Ordene er ikke kun hovedpersonens, for Richard Ford rejser sig på et tidspunkt for at kunne læse netop den passage op under interviewet.

Samfundet kigger på
I en anden af dine historier sidder en mand og en kvinde i en restaurant. De er ved at gå. I et lille vindue i køkkendøren står en kvinde. Hun kan se, hvad de har gang i, og blinker til manden. Er det forfatteren, der står og ser på?

»Nej, det er samfundet. Det er verden, der kigger på parret, og verden tager fejl. Verden ved ikke, hvad de to har sagt til hinanden, og hvad de føler. Det er det privilegium, fortællingen har«.

»V