Hvor blev det dog et fantastisk og mærkværdigt år for dansk film!
Internationalt nød dansk film og danske filmfolk en nærmest surrealistisk succes for så lille et land. Først vandt Susanne Bier både golden globe og oscar med ’Hævnen’. Så gik turen til Cannes, hvor Lars von Trier både med det gode og det onde løb med overskrifterne.
’Melancholia’ fik en bedre modtagelse end sin instruktør, og Kirsten Dunst fik fortjent prisen som bedste skuespillerinde, mens Trier blev vist vintervejen.
Prisen som bedste instruktør gik sensationelt, men ikke ufortjent til Nicolas Winding Refns hårdkogt stilsikre, amerikanske genrefilm ’Drive’ med Ryan Gosling i hovedrollen.
Ved de netop overståede European Film Awards sørgede ’Hævnen’ og ’Melancholia’ for et rekordstort antal danske nomineringer. Da filmene også bagefter kunne rejse hjem med EFA-priser for henholdsvis bedste instruktør og film, stod vi de facto som filmens nye europamestre med klaptræ i stedet for klaphat.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Få det store overblik for 1 kr.
Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind