0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Melankolien er saltet til ægget i norske Bent Hamers film

Af alle Norges instruktører har den stilsikre auteur Bent Hamer nydt mest bevågenhed på festivaler.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Peter Hove Olesen
Foto: Peter Hove Olesen

Poetisk humorist. Bent Hamer sætter pris på det kuriøse. detaljen, der svømmer rundt i virkelighedens hav, men kan fiskes op og foldes ud til hele spillefilm.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Hvis norsk film har ry for at være befolket af tavse, gamle mænd, der ryger pibe og bevarer stenansigtet selv i dagligdagens allermest absurde situationer, er det nok Bent Hamers skyld.

Gennem seks spillefilm, der tæller ’Salmer fra køkkenet’ og ’Æg’, har den 54-årige filmmager fra Sandefjord perfektioneret en pertentlig deadpan-komik, der hviler trygt i den skæve detalje.

Bent Hamers kendetegn er – ud over de gamle gubber med snadderne – hans enkle, men slående visuelle ideer samt et underdrejet, lakonisk lune.

Det samlede udtryk kan minde om en mere generøs (læs: mindre søvndyssende) variant af Kaurismäki-brødrenes forfrosne finske minimalisme. Men kald for guds skyld ikke Hamers film for komedier.

Den vemodigste julefilm
»De bliver måske solgt som sådan, men jeg mener aldrig, jeg har lavet en komedie«, lyder det eftertrykkeligt fra Bent Hamer. Instruktøren, der også selv skriver og producerer, foretrækker betegnelsen ’poetisk humor’.

»Det rummer også den melankoli, som går igen i alt, hvad jeg laver«.

LÆS OGSÅ

Hamers seneste film, den premiereaktuelle ’Hjem til jul’ (2010), kandiderer til titlen som den mest vemodige julefilm i nyere tid. Som en anmelder fra norsk P3 så malerisk bemærkede: »Når tusinder af julelys tændes, falder der også skygger«.

Hamer'sk skiskydning
Ensemblefilmen titter ind ad de idyllisk pyntede ruder i den lille provinsby Skogli vest for Trondheim. Men skinnet bedrager – også bag kameraet.

For at finde den rette mængde sne til optagelserne måtte Hamer rejse 220 km i den modsatte retning. Svenske Östersund kunne tilbyde snegaranti, idet kommunen hvert år gemmer en meter sne på en fodboldbane og dækker den over med en dyne af træflis.

»Mangler der ny sne, lægger de den fra sidste år ud på løjperne«, siger Bent Hamer.

Nordmændenes filmindspilning faldt desværre sammen med Östersunds værtskab for VM i skiskydning. Deltagerne måtte se deres løjper skrumpe ind til smalle kokainstriber, efterhånden som Hamers hamstringshold kørte sneen bort. Hele den barokke situation var som taget ud af, nuvel, en Bent Hamer-film.

En ægsamler skaber splid
Bent Hamer var en relativt erfa