Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
LARS JUST  (arkiv)
Foto: LARS JUST (arkiv)

Versioner. »Director's cut er mest ærlig over for den originale idé, så den bliver stående for eftertiden« siger Zentropa-direktør Peter Aalbæk Jensen

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Aalbæk: Den korte version af 'Nymphomaniac' eksisterer ikke for Trier

Den lange udgave bliver stående for eftertiden, mener Zentropa-direktøren.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hvilken version bliver stående som Lars von Triers ’Nymphomaniac’?

»Director’s cut er mest ærlig over for den originale idé, så den bliver stående for eftertiden, men producentens udgave bliver set af flest, alene fordi Danmark nærmest er det eneste sted i verden, direkctor’s cut kan vises ucensureret«.

Nymphomaniac udkommer nu langt om længe i sin fulde, 5,5 timers version. Kim Skotte fortæller om filmen, der ifølge ham, lader Trier stå ved en skillevej. Kilde: Politiken TV / Peter Vintergaard

Hvor i verden kan den ellers ses?

»Ikke andre steder i biograferne. Den kan ikke komme ud på de store distributionskanaler på grund af det pornografiske indhold. Så det bliver i mindre connoisseurnetværk«.

Hvilken udgave synes du er bedst?

»I al ubeskedenhed synes jeg, at producentens udgave bestemt er seværdig. Hvad der gør filmen interessant, er jo ikke, hvorvidt vi ser et nærbillede af genitalier. Men har man for alvor lyst til at dykke ned i en ekstrem kvindes indre, vil den lange være et slaraffenland. Jeg holder bare også af begrænsningens kunst, og det kan man så få i en lidt mere snerpet og lidt kortere udgave«.

Har Lars von Trier selv set den korte?

»Nej. Den er som sådan ikke eksisterende i hans hoved. Men han respekterer, at investorerne har krav på en eksponering ud over lige i en sidegadebiograf. Havde vi fastholdt et kompromisløst pornografisk udtryk, skulle vi have betalt en del penge tilbage, og det havde firmaet sgu ikke råd til«.

Hvor stor betydning havde hhv. længden og sexscenerne for beskæringen?

»Begge dele var ødelæggende for filmens kommercielle liv. I Danmark spiser vi jo medisterpølse klokken halv seks om aftenen. Det gør de ikke sydpå. Og hvis der skal køre to forestillinger, kan de altså ikke være tre timer lange hver«.

Hvor godt har ’Nymphomaniac’ solgt?

»Det svinger enormt meget, hvordan en Lars von Trier-film går. Vi har aldrig solgt så mange billetter til en Trier-film i Polen før. Det skyldes, siger polakkerne, at hele deres boglige opdragelse er klangbunden i den film. De kan jo alt af den klassiske litteratur og musik. Omvendt i Frankrig, sexfilmens frie bastion, gik den sgu ikke særlig godt. I Brasilien var den ret stor. Hvorfor helvede det?«.

Har Trier udtømt sine filmiske muligheder med ’Nymphomaniac’?

»Han er jo en uforudsigelig mand. Men jeg tror, at ’Nymphomaniac’ er en milepæl for ham selv, og jeg har hørt ham sige, at han har svært ved at forestille sig, at han på nuværende tidspunkt kan lave noget, han selv vil finde bedre, og ergo var det måske interessant at søge tilbage til tv-mediet og søge Guds næring. Jeg tror stadig væk, at der er masser af film i ham, men han har nok svært ved lige at overgå det her værk. Og man skal huske, at det var ’Riget’, der skabte hans brand som skuespillernes mand. Den næring brugte han på ’Breaking the Waves’ og dogme«.

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden