0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

True crime har konsekvenser: Hvad skete der med Adnan Syed og Robert Durst?

True Crime-genrens fornemmeste opgave er at få en sag genoptaget. Det er - delvist - lykkedes for to af de mest berømte nyere sager.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
HBO presse
Foto: HBO presse

Crime. True crime genren brager afsted. Det var blandt andet HBO's 'The Jinx', der var med til at give publikum appetit på true crime.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Ægte kriminalitet udgør tilsyneladende ægte underholdende indhold.

Succesprojekter som 'Serial' og 'The Jinx' har givet true crime-genren en revival med sine fascinerende sager om virkelige mennesker, der efter alt at dømme vækker en glubsk appetit hos publikum.

Begrebet true crime, på dansk krimidokumentar, dækker over en litterær genre, der omhandler kriminalsager fra det virkelige liv, som oftest mordsager. Men hvad sker der, når journalister med fortælleteknisk tæft gennemtrawler en virkelig sag om virkelige mennesker?

I tilfældene med 'The Jinx' og 'Serial' har programmerne haft stor betydning for alle involverede i dem. Sagerne har fået nyt liv rent juridisk, og har haft konsekvenser for både 'The Jinx'-hovedpersonen Robert Durst og 'Serials' Adnan Syed.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Mads Nissen

Christina Rosendahl vender altid tilbage til samme scene, inden hun går i gang med en ny film:   »Det varer 12 minutter, og det er den fedeste sekvens i filmhistorien«

Ulysse del Drago

Dansk instruktør:  Jeg skal ikke lyde som en helgen – men vi bør boykotte Netflix

Stine Heilmann

Mikala Krogh om instruktøren bag hendes favorit­dokumentar: »Der er få af hans film, der ikke er fuldstændigt fremragende«

Oscarnomineret dokumentar fik Eva Mulvad til at tabe kæben:   »Historier med den kraft og enkelthed kommer der måske en eller to af hvert 10. år«

LARS SKREE

Britisk filmstuderende elsker oscarnomineret dansk dokumentar: »Jeg følte, jeg var vidne til noget særligt«

Martin Lehmann

Bodilvinder om dansk dokumentar­film: »Vi kan sige, vi er førende i verden«

Michella Bredahl

Særligt én scene i dokumentar om gadebørn i Seattle har påvirket Eva Marie Rødbro:  »Jeg kan næsten ikke tænke på det uden at græde«

Miriam Dalsgaard

Sun Hee Engelstoft følte sig medskyldig i Amy Winehouses død, da hun så dokumentaren om hende

Peter Hove Olesen

Sidste års vindere på CPH:DOX foretrækker dokumentarer, der sætter gang i publikums tanker:   »Da jeg så den første gang, følte jeg, at jeg var ved at blive kvalt bagefter«

Finn Frandsen

Mads Brügger udpeger sine yndlings­dokumentarer:   »Det er en film, der til fulde demonstrerer dokumentarfilmens styrke og betydning som genre«