0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Gabold: '1864' var et slag mod DF

DR’s tidligere dramachef Ingolf Gabold siger nu, at flere af DR's mest sete serier har været politiske projekter for ham. DF’s medlem af DR-bestyrelsen kalder det »skandaløst«.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Ditte Valente/Politiken
Foto: Ditte Valente/Politiken

kritik. Dansk Folkeparti har være efter mange af DR's dramaserier i tiden løb. Med '1864' generede Ingolf Gabold partiet, fordi han synes at »deres politik i forhold til den globaliseringsproces, vi er inde i, simpelthen er forkert«.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

DR’s store historiske drama ’1864’ var et politisk projekt. I hvert fald for DR’s daværende dramachef, Ingolf Gabold.

»Det var et stykke politisk dramatik. Det tager jeg det fulde ansvar for«, siger Gabold, der var dramachef fra 1999 til 2012.

Både han og seriens forfatter og instruktør, Ole Bornedal, har ellers fastholdt, at serien ikke var politisk. Det blev den beskyldt for i den voldsomme debat, der kørte, da den blev sendt i 2014. Det blev fremført, at seriens romahistorie var en kritik af nutidens udlændingepolitik. Ligesom nutidslaget og fremstillingen af statsmanden D.G. Monrad blev anset for at være politiserende.

Nu fortæller Ingolf Gabold, at tv-serien for ham var et indlæg i debatten om, hvorvidt vi er en nationalstat bundet til dansk sprog og kultur, eller om vi er europæere, der bor i region Danmark: »Jeg har hele tiden syntes, at vi var europæere i region Danmark. Og jeg synes godt, at DR kunne vælge et stykke politisk orienteret dramatik og sende det ud som et stort indlæg i en debat, der har varet i 10 år«.

Serien skulle ifølge Gabold spejle nationalismen i 1864 i den neonationalisme, han mener, Dansk Folkeparti står for.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Mads Nissen

Christina Rosendahl vender altid tilbage til samme scene, inden hun går i gang med en ny film:   »Det varer 12 minutter, og det er den fedeste sekvens i filmhistorien«

Ulysse del Drago

Dansk instruktør:  Jeg skal ikke lyde som en helgen – men vi bør boykotte Netflix

Stine Heilmann

Mikala Krogh om instruktøren bag hendes favorit­dokumentar: »Der er få af hans film, der ikke er fuldstændigt fremragende«

Oscarnomineret dokumentar fik Eva Mulvad til at tabe kæben:   »Historier med den kraft og enkelthed kommer der måske en eller to af hvert 10. år«

LARS SKREE

Britisk filmstuderende elsker oscarnomineret dansk dokumentar: »Jeg følte, jeg var vidne til noget særligt«

Martin Lehmann

Bodilvinder om dansk dokumentar­film: »Vi kan sige, vi er førende i verden«

Michella Bredahl

Særligt én scene i dokumentar om gadebørn i Seattle har påvirket Eva Marie Rødbro:  »Jeg kan næsten ikke tænke på det uden at græde«

Miriam Dalsgaard

Sun Hee Engelstoft følte sig medskyldig i Amy Winehouses død, da hun så dokumentaren om hende

Peter Hove Olesen

Sidste års vindere på CPH:DOX foretrækker dokumentarer, der sætter gang i publikums tanker:   »Da jeg så den første gang, følte jeg, at jeg var ved at blive kvalt bagefter«

Finn Frandsen

Mads Brügger udpeger sine yndlings­dokumentarer:   »Det er en film, der til fulde demonstrerer dokumentarfilmens styrke og betydning som genre«