Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Lai Seng Sin/AP
Foto: Lai Seng Sin/AP

#PanamaPapers. Jackie Chan bliver nu trukket ind i sagen om Panama-finten.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Portræt: Hong Kongs kung-fu-stjerne smudset af Panama-læk

Jackie Chan løftede arven fra Bruce Lee - og har arbejdet sammen med det berygtede firma Mossack Fonseca.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Jackie Chan udfører angiveligt alle sine stunts selv. Rygtet siger, at alle knogler i hans krop på et eller andet tidspunkt har været brækket.

Sandt eller ej - kampsports- og filmstjernen er kendt verden over for sin kampgejst og vilje til at gå langt for at nå sine mål.

Og nu er han involveret i et lidt anderledes stunt: Spørgsmålet om skattespekulation.

Det er sket, efter det er kommet frem, at filmstjernen ejer selskaber, der har arbejdet sammen med det berygtede Panama-baserede advokatfirma Mossack Fonseca.

Arbejdsom komiker og forretningsmand

Advokatfirmaet er berygtet for at hjælpe sine kunder med en virksomhedskonstruktion, der kan bruges til skatteunddragelse. Og spørgsmålet er derfor nu, om Jackie Chan er lige så villig til at slippe for at betale skat, som han er for at lykkes med sine stunts i de actionprægede film, han medvirker i.

Skuespillerens navn er, ifølge det amerikanske magasin Time, dukket op som et af de seneste i de omdiskuterede 11,5 millioner dokumenter, som er blevet lækket fra advokatfirmaet, og som indeholder navne på privatpersoner, virksomheder, banker og kendisser, der har arbejdet sammen med det berygtede advokatfirma i Panama, også kendt som #PanamaPapers.

Kin Cheung/AP
Foto: Kin Cheung/AP

Dokumenterne viser, at den kinesisk-fødte kampsportekspert ejer seks virksomheder, som har arbejdet sammen med advokatfirmaet i Panama, og som er specialiseret i at oprette anonyme offshoreselskaber, som kan bruges til skatteunddragelse.

Der er da også virksomheder at vælge imellem. For selv om man umiddelbart bedst kender Jackie Chan fra hans film, så har han udnyttet sit brand til en stor industri ud over det sædvanlige.

I Asien har han brugt sit kendte ansigt til at starte et hav af indtjeningsmuligheder. Han ejer restauranter, teatre, cafeer, og et tøj- og et urmærke, ligesom han sælger både, biler, fly og vin og vand. Dertil er han distributør af segways (eldrevet køretøj på to hjul) i Hong Kong, ligesom der er planer om, at opføre en Jackie Chan-forlystelsespark. Det skrev The Guardian i 2014.

»Folk kommer til mig med de her ideer. De vil ind på det kinesiske marked, og de spørger, om jeg kan hjælpe dem, og hvis jeg kan lide ideen, så gør jeg det«, sagde filmstjernen dengang til det britiske medie.

Han har da også haft succes med en del af sin forretning. I 2014 vurderes han at være god for mere end 130 millioner kroner. Og i 2015 var han nummer 38 på det amerikanske magasin Forbes' liste over de bedst betalte kendte - på niveau med musikeren Paul McCartney, golfspilleren Tiger Woods og basketspilleren Kobe Bryant.

Aftager for Bruce Lee

Men længe før karrieren på den måde tog fart, prøvede Jackie Chan med mindre held kræfter i Hollywood.

Her var han med i to mindre vellykkede spillefilm, og mens karriere lod vente på sig, udførte han ifølge ham selv farlige stunts til meget få penge. I løbet af 1970'erne skete der dog noget. Og da Bruce Lee døde i samme årti, lignede Jackie Chan hans naturlige arvtager. Med sin humoristiske sans fik han et gennembrud i filmen 'Ørnens Klør' fra 1978.

Og med filmene 'Rush Hour' fra 1998 og 'Jorden rundt i 80 dage' fra 2004 slog han for alvor sit navn fast internationalt.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Danskere i skjul: Broget dansk flok har selskaber i Panama

Jackie Chan, der er fyldt 61, har også fortsat mod på at udføre farlige stunts, i de film han medvirker i. Og spørger man ham selv er arbejdslivet ikke slut endnu.

»Jeg har gerne ville gå på pension meget meget længe. Men folk bliver ved med at tilbyde mig gode manuskripter«, sagde han i 2014.

Og selv om han oplever, at nogle snakker om, at det er vigtigt at være sammen med sin familie, så siger Jackie Chan, at »en god mand arbejder, og med mit arbejde er jeg nødt til at rejse. Nogle gange ser jeg ikke min kone i månedsvis. Men at være omsorgsfuld omkring familien er ikke nødvendigvis det samme som at sidde i sofaen ved siden af hende hver dag«.

På de sociale medier efterlader han da også indtrykket af en lykkelig tilværelse.

»Selv om det er mandag, føler jeg stadig, jeg er på toppen af verdenen! Vær stærk!!«, skrev han i marts på sine sociale medie-profiler.

Even though it's Monday, still feel like I'm on top of the world! Stay strong!!

Opslået af ?? Jackie Chan på 21. marts 2016

ICIJ: Uskyldig indtil det modsatte er bevist

De offshore-virksomheder som Jackie Chan ejer er da heller ikke i sig selv ulovlige. Såkaldte offshore-virksomheder kan dog bruges til skatteundragelse.

Mediesammenslutningen International Consortium of Investigative Journalists (ICIJ), der består af mere end 100 medier verden over, og som står bag udgivelsen af de mange #PanamaPapers, understreger, ifølge Time, at der ikke i dokumenterne er endegyldige beviser for, at Jackie Chan har brugt selskaberne til noget ulovligt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

ICIJ skriver i en udtalelse, at »der er legitime grunde til brug af offshore-virksomheder«, ligesom sammenslutningen understreger, at det ikke er ønsket at mistænkeliggøre nogle. Sammenslutningen af medier vil derfor i maj frigive en fuld liste over de personer og virksomheder, som har samarbejdet eller på nuværende tidspunkt samarbejder med advokatfirmaet.

Jackie Chan har indtil videre ikke ønsket at udtale sig i sagen.

Læs mere:

Thomas Thorhauge

Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«

Dans i film:  Solodansen skaber et sjældent intimt rum i filmkunsten

Amalie Langballe:   Katte på film repræsenterer det fremmede, det frie og det farlige

Mads Mikkelsen om stranden i film:  Her findes den utopiske frihed

Peter Schepelern om trapper på film:  Skal du op eller ned? Leve eller dø?

Psyko­ananalytiker Tine Byrckel:   Næsten ingen, jeg kender, har set Lars von Triers klitorisscene

Eva Tind om adoption på film:   Barnet bliver ikke givet væk i kærlighed, men i modstand

Regn i film:  Den største kliché har en lang og kompleks historie

Kvindens begærlige blik:  Nu kigger kvinderne tilbage

Filmskaber Sebastian Cordes:  Nogle gange kan ventetid på film være nerve­pirrende og elektrificerende

Lars Movin om farver på film:   Filmisk alliance udløste usædvanlig teknik, som gav begrebet farvefilm en ny betydning

Migranter i film:  De afrikanske instruktører viser os migranternes historie fra deres egen synsvinkel

Essay:   Vinden er film­kunstens poetiske urkraft

Essay:  Det foruroligende hotel

Når mænd går på toilettet i film, er der en mening med det:   Mænd afslører deres sande jeg, når de vises med bukserne om anklerne

Bondeknold og filmstjerne:  Kartoflen er forbløffende udtryksfuld i film

Essay:  Tårer på film betyder kontroltab og spildte muligheder

På film er et hul ikke bare et hul:  Laura Palmers mor fjerner sit ansigt og viser et uudgrundeligt hul

Farvel til voldtægt som narrativ narko:   Fortællingerne om overgreb har ændret sig i tv-serier efter MeToo

»Jeg lever mit liv en kvart mil ad gangen«:   Denne vanvittige acceleration er det ultimative udtryk på film for vores forsøg på at opnå frihed

Maria Månson:   Jeg har set forskruede scener med slemme børn på film, der har fået mig til at kigge mine egne poder dybt i øjnene

Peter Ole Pedersen om øjne på film:  De stirrer på os, hypnotiserer os og afslører vores inderste hemmeligheder

Frit fald: Kubrick, Trier, Tarkovsky – alle de store kunstnere kæmper med tyngdekraften